Jedinečné zpracování Erbenovy Kytice stále táhne. I po třech letech je pořád vyprodané
Sehnat lístky do Národního divadla na Kytici je podobně složité jako dostat se na derby anglické fotbalové ligy. Od únorové premiéry v roce 2019 jsou vstupenky na činohru podle balad Karla Jaromíra Erbena beznadějně vyprodané. Představení nastudovalo režijní duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, na scéně vystupují herecké osobnosti Národního divadla, například František Němec nebo Taťjana Medvecká.
I když si myslíme, že díky školní četbě děj balad Karla Jaromíra Erbena známe, divadelní zpracování Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského překvapuje, třeba i vizuální podívanou.
„To, že je Erben populární, jsme věděli, to nás vůbec nepřekvapilo. Spíš nás překvapilo, že se nám povedlo udělat představení, které diváci přijali,“ popisuje překvapivě jeden z tvůrců Lukáš Trpišovský.
„Byla to jedna z věcí, které jsme se obávali. Erbena si každý představuje nějakým způsobem. Chtěli jsme Kytici zpracovat tak, abychom nebránili představě, se kterou divák na představení přijde,“ uvádí tvůrce.
Něžně působící herečka Pavlína Štorchová klečí na jevišti. Má roli v baladě Štědrý den. V nadýchaných pastelových šatech působí jako křehká víla. Přesto má herečka na rukou nasazené pletené zimní palčáky a drží v nich sekeru.
Porozumět baladám
Herečku Annu Fialovou ve Vodníkovi táhnou ke dnu obrovské korále, zavěšené na krku. A důležitá je i hudba.
Bezcílné bloumání vichřicí i příběhem. Poslední závod si neví rady se zapomenutým hrdinou Rathem
Číst článek
„Martin (Kukučka) má odmalička blízko k folklóru, tam bylo velké porozumění z mé i jeho strany. Erbenovi se nějakým způsobem podařilo se dotknout podstaty lidových balad,“ osvětluje spolupráci s kolegou Trpišovský.
Scéna je zarámovaná jako velké malířské plátno. Herci v nápaditých přemrštěných kostýmech působí jako figurky na jevišti loutkového divadla.
„Ta inscenace žije díky tomu, že do toho všichni šli s velkým nadšením. Herci, technici, zvukaři, osvětlovači. Chodí se dívat i na jednotlivé výstupy, v nichž mají zrovna volno,“ říká režisér.
Nejen technici a zvukaři chodí nakukovat za scénu, jak herečka Lucie Polišenská v baladě Svatební košile letí v dlouhém bílém hábitu s mrtvým milencem na hřbitov. Nad tímto a mnohými dalšími výjevy z Kytice tají dech plné hlediště Zlaté kapličky.