Thriller, který se dívá pravdě do očí. Seriálový Moloch zavede diváky až k válečné frontě
Prezident otrávený před zraky kamer, investigativní novinář ve světě dezinformací a válka, která není daleko. Nová česká minisérie platformy CANAL+ čerpá z reality, kterou známe.
Atentát na prezidenta, tajné služby, hackerka a investigativní novinář. To není děj nového amerického thrilleru, ale česko-slovensko-ukrajinské minisérie Moloch. Na platformě CANAL+ mohli zatím diváci vidět dva díly z celkových tří. Poslední bude mít premiéru 10. června.
Scénář Štefana Titky je plný odkazů na minulou i současnou politickou situaci v Evropě. Pracuje s tématem výbuchů ve Vrběticích, válkou na Ukrajině nebo činností portálu Bellingcat.
Seriál začíná v době krátce před prezidentskými volbami. Česká hlava státu Viktor Toman (v podání Miroslava Donutila) znovu kandiduje. Chystá se finální debata. Během přímého přenosu někdo ale na úřadujícího prezidenta spáchá atentát, respektive se ho pokusí otrávit. Tím se roztáčí spirála násilí a vyšetřování, která vede až na válčící Ukrajinu.
Ústřední postavou je tak investigativní novinář Martin Braun. Přesvědčivě ho hraje Jan Révai, a to i díky tomu, že konzultantem seriálu byl reportér Ondřej Kundra z magazínu Respekt.
Herec v rozhovoru pro Radiožurnál prozradil, že díky tomu se o této nelehké práci dozvěděl víc a lidé, kteří dělají investigativu, si výsledku o to víc cení. „Po tom, co mi Ondřej (Kundra) vyprávěl, kde a jak shání informace, jak často musí mlžit, přestrojovat se… Říkal jsem si, ty jo, vždyť to je neuvěřitelné riziko,“ popisuje Révai.
„Ptal jsem se ho: ‚Jak to zvládáš?‘ A on na to: ‚Já bez toho neusnu. Musím najít pravdu. To je motor, co nemá každý.‘ V tu chvíli mi došlo, že tu postavu nemůžu hrát jen jako frajera, ale jako někoho posedlého hledáním pravdy,“ doplňuje.
Parťačkou jeho postavy je polská herečka Eliza Rycembel. Ta se mimo jiné proslavila filmem Corpus Christi, který byl před pěti lety nominovaný na Oscara. Tentokrát hraje online vyšetřovatelku Julii.
Relativně novou tváří je také Andrea Mohylová, kterou diváci znají z české sci-fi Bod obnovy, dále pak Martina Jindrová či Beáta Kaňoková. Známými tvářemi jsou naopak Klára Issová, Ivana Andrlová (v roli první dámy) nebo Vladimír Kratina jako Braun starší.
Mrazivé zrcadlo dneška
Základ scénáře vznikl před několika lety, kdy scénárista Štefan Titka společně s producentem Vratislavem Šlajerem přemýšleli o tom, co by se dělo, kdyby někdo spáchal atentát na českého prezidenta.
Námět pak schovali do šuplíku. Podle Titky ho vyndali ve chvíli, kdy zavolali z CANAL+ a zeptali se, jestli náhodou nemají nápad na politický thriller.
Na prezidenta Donutila spáchají v nové minisérii atentát. ‚Politické šarvátky a zákulisní hry,‘ láká herec
Číst článek
„Nemohli jsme říct, že nic nemáme. Tak jsme se vrátili k té základní situaci, kterou jsme kdysi vymysleli, a rozvinuli ji. Výsledkem je Moloch. Co to vlastně znamená? To je právě zajímavé – sám tu definici nedokážu přesně uchopit,“ říká Titka.
„Původně to byl starověký pohanský bůh, kterému se obětovaly děti – myslím, že i zaživa, třeba upalováním. Mě na tom slovu fascinuje právě ta neurčitost. Moloch je pro mě něco zlověstného, co člověka obklopuje, převyšuje, ohrožuje. Je to monstrum? Je to věc? Je to systém?“ ptá se.
Šlajer, Titka a režisér Lukáš Hanulák jsou už známé trio. Mají za sebou několik kriminálek pro televizi Nova, potažmo službu Oneplay (dříve Voyo), jako jsou Specialisté, Záhadné případy nebo Dáma a král.
Sirény a štáb z Černobylu
Natáčelo se tedy nejen v Česku, ale také na Slovensku a na Ukrajině. Konkrétně v Kyjevě, ale i dalších lokalitách, které jsou blízko válečné zóny.
Na Ukrajinu tvůrci pochopitelně odjížděli s určitými obavami. Natáčelo se na dvou místech, kam dopadly rakety, a filmaři rekonstruovali v podstatě nedávné dění, takže to podle nich působilo až surreálné.
Filmaři v Brně začali natáčet seriál o domácím násilí podle života spisovatelky Simony Monyové
Číst článek
„Tato zkušenost je skutečně nepřenosná, protože přicházíte mezi lidi, kteří jsou ve válce, jsou vděční, že tam jste, protože jim přinášíte práci, a zároveň jsou odhodláni se nevzdat, i kdyby se měli všichni jako jeden muž chopit zbraní. Kromě toho, že to pro nás bylo velmi autentické a inspirativní, to pro nás bylo i existenční, protože sirény jsou každodenní součástí života,“ popisuje Lukáš Hanulák.
„Natáčeli jsme s kompletně ukrajinským, zkušeným štábem, který dělal filmy jako Pan Jones od Agnieszky Holland o ukrajinském hladomoru nebo slavnou minisérii Černobyl. Jsou špičkoví, ale kvůli válce je většina ukrajinské produkce zastavená nebo velmi omezená. Doufám, že se tam s dalšími projekty vrátíme, protože ti lidé tam za to stojí,“ uzavírá režisér.
Na vizuální stránce se podílelo losangeleské studio Stockholm Design, které pracovalo i na akčních seriálech Jack Ryan nebo Reacher. Moloch tak spojuje autentickou evropskou zkušenost s napínavým thrillerovým vizuálem západních produkcí.