‚Volba tichého filmu.‘ Hlavní cenu na festivalu v Benátkách získal snímek Father Mother Sister Brother

V sobotu skončil 82. ročník benátského filmového festivalu. Zlatého lva pro nejlepší film si odnesl film amerického režiséra Jima Jarmusche Otec matka bratr sestra (Father Mother Sister Brother). Snímek se zaměřuje na vztahy dospělých dětí a jejich rodičů. Jsou často plné povinnosti a snahy – Jarmuschovy postavy usilují o to, aby se vídaly s rodiči a dobře spolu vycházely i při velké míře vzájemného odcizení.

Od zpravodaje z místa Benátky (Aktualizováno: 16:32 7. 9. 2025) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní cenu Zlatého lva na filmovém festivalu v Benátkách obdržel snímek Father Mother Sister Brother režiséra Jima Jarmusche

Hlavní cenu Zlatého lva na filmovém festivalu v Benátkách obdržel snímek Father Mother Sister Brother režiséra Jima Jarmusche | Foto: Yara Nardi | Zdroj: Reuters

Jarmusch po udělení ceny podle agentury AP připustil, že jej ocenění překvapilo a poděkoval za volbu svého „tichého filmu“. V hlavní soutěži festivalu soupeřilo celkem 21 filmů.

Režisér, který kinematografii dal už filmy jako Mrtvý muž, Podivnější než ráj, Ghost Dog – Cesta samuraje a další nám ve filmu Otec matka bratr sestra přibližuje vztahy plné mimo jiné předstírání. Například ohledně toho, jak jsme šťastní anebo materiálně zajištění.

Násilí, zoufalství i podvolení. Benátský filmový festival zkoumá, jak reagujeme na krize

Číst článek

A tak jsou poměry mezi rodiči a dospělými dětmi ve výsledku nutně plné záhadného pouta – naše „nejbližší“ ve skutečnosti moc neznáme. Jsme s nimi navěky spojeni, ale zároveň jsou unikavou záhadou. Zápasíme s ní, dokud o ni nepřijdeme a pocit nepoznatelnosti vystřídá nebo možná spíše doplní pocit ztráty.

Film se odehrává ve třech povídkách, situovaných do USA, irského Dublinu a Paříže a zároveň je ve všech epizodách zmiňované městečko Nowheresville, které odkazuje k situaci mezilidských vztahů i k nepříliš velké důležitosti, jakou má pro Jarmusche geografie.

Jarmusch se tedy vrací k povídkové formě, která dnes není na rozdíl od 90. let a konce minulého tisíciletí právě v módě. Nejen trojicí vzájemně propojených vyprávění, ale také konkrétním záběrováním (například stůl vidíme snímaný shora během setkání u čaje nebo kávy) připomene svoje předcházející počiny jako Kafe a cigára.

Předivo mezilidských vztahů

Otec matka bratr sestra je precizně vystavěný film, který pracuje s opakováním, které příběhy propojuje. Vždy když už si myslíme, že vzorec známe a víme, co přijde, udělá Jarmusch krok k jiné variaci. Týká se to nejenom vyprávění, ale i hudby, kostýmů, hereckých kreací.

Otec matka bratr sestra je prestižně obsazený film, potvrzující, že s Jarmuschem má zájem pracovat takřka kdokoli ze současné světové herecké elity. Tentokrát to jsou staří známí i nováčci: Tom Waits, Adam Driver, Cate Blanchett, Vicky Krieps a Charlotte Rampling, ale také neokoukané tváře Luka Sabbat a Indya Moore v poslední epizodě.

5:52

Bylo to kouzelné. Nikdo neodešel, popisuje Nvotová premiéru snímku Otec na festivalu v Benátkách

Číst článek

Především známým představitelům dává Jarmusch vítanou příležitost pracovat v rámci výrazné charakterové a kostýmní stylizace, ale hrát jemně nuancovaně. Usiluje totiž o film, který hlasitě nekřičí, ale spíš jemně prozkoumává předivo mezilidských vztahů. Během povídkové stopáže z nich ostatně poznáváme jen vrcholek ledovce.

Rozdělená porota

Benátská porota vedená Alexanderem Paynem, další stálicí amerického nezávislého filmu, který často klade důraz na civilní stránku a dialog, nakonec dala přednost Jarmuschovi před politicky vyhraněnější volbou. A podle spekulací to bylo mezi členkami a členy poroty předmětem velmi ostrých sporů.

Velkou cenu poroty dostal hybridní dokumentárně-hraný snímek Hlas Hind Radžab o vraždě palestinské dívky, části její rodiny a záchranářů Červeného půlměsíce, v Gaze. Film dění sleduje optikou bezmocných pracovníků a pracovnic tísňové linky v Ramalláhu, kteří se snaží malé Hind poslat pomoc.

Naléhavý film tuniské režisérky Kaouther ben Hanii na festivalu provázely velké emoce, protože zachycuje otřesnou životní zkušenost, vztahující se k jedné ze současných obrovských krizí, a výkřiky na podporu svobodné Palestiny a ukončení genocidy.

Porota možná přihlédla k Jarmuschově dlouholeté práci a poetice, pečlivé autorské kompozici filmu a novým tématům, která do ní vstupují, ačkoliv nejde o objevné dílo. Kvůli melancholickému tónu, do kterého ústí režisérův svérázný smysl pro humor, a vztahům ve zralém věku má film naději rezonovat (i) u staršího publika.

Tichý přítel jinan

Otec matka bratr sestra dostali také přednost před inovativněji působící podívanou, která snad může lépe oslovit mladší publikum. Řeč je o filmu maďarské režisérky Ildikó Enyedi Tichá přítelkyně (Silent Friend). V něm trochu kuriózně hlavní roli hraje strom – ginkgo biloba, tedy jinan dvoulaločný.

Začal filmový festival v Benátkách. Cenu za celoživotní dílo získal Herzog, premiéru bude mít snímek Otec

Číst článek

Tichá přítelkyně se odehrává ve třech historických etapách v jedné německé univerzitní botanické zahradě, je hravý, svérázně vtipný a lidé v něm hledají cesty k pochopení, rámec, ve kterém by dokázali nějak komunikovat, a to i s rostlinami. Film se musel spokojit s cenou pro hereckou naději, Němku Lunu Wedler.

Etická i environmentální témata a snaha dohlédnout za nejběžnější obzor vědeckého uvažování i vztahových a společenských konvencí ve filmu ústí ve velmi potěšující podívanou.

Další ocenění

Porota pamatovala také na další americké tvůrce – Benny Safdie dostal cenu za režii za životopisný film Mlátička (The Smashing Machine), ale i na domácí filmaře – například Tony Servillo byl oceněn za svoji práci na fiktivním politickém potrétu La Grazia režiséra Paola Sorrentina a dokumentarista Gianfranco Rosi zaujal svým počinem Pod mraky (Sotto le nuvole), natočeným v okolí Vesuvu.

Benátky s českou stopou. Festival uvede pandemické drama a příběh otce, který zapomněl na dítě v autě

Číst článek

Porota vedlejší soutěže Horizonty si oblíbila odvážný snímek Na cestě (En el camino), intenzivní queer krimi, odehrávající se mezi mexickými řidiči náklaďáků, kam dorazí mladý drifter Veneno, utíkající před pomstou.

Film představil režisér David Pablos, který také převzal hlavní cenu. Slovensko-česko-polský film Otec v Horizontech žádnou cenu nezískal, ale v konkurenci filmů z celého světa rozhodně nezklamal.

Porota Týdne kritiky ocenila vizuálně nápaditou a fyzicky intenzivní britskou protiválečnou satiru Rovný kruh (Straight Circle), což je koncepčně i finančně náročný debut Oscara Hudsona, odehrávající se v poušti během fiktivního konfliktu.

Z prestižního programu benátského filmového festivalu vzešla řada témat k diskusím i snímků mířících do českých kin. Jen ze zmíněných titulů mají uvedení v České republice zajištěné Otec matka bratr sestra, Hlas Hind Radžab, La Grazia, Otec a Mlátička.

Pavel Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme