Protest/Rest spojuje ve Švandově divadle krátké hry Václava Havla a Marka Hejduka
Hra Václava Havla Protest se znovu vrací na divadelní jeviště. Na studiové scéně Švandova divadla v Praze k ní navíc přibyl ještě nový text nazvaný Rest. Marek Hejduk napsal volné pokračování Havlovy jednoaktové hry před dvěma lety. Na jevišti se jeho dramatická prvotina zatím objevila jen jako scénické čtení. Teprve v režii Daniela Hrbka se teď dočkala plnohodnotné inscenace. Ve spojení Havlova a Hejdukova textu nazvaném jednoduše Protest / Rest si spolu zahrají Robert Jašków a Tomáš Pavelka.
Vaněk a Staněk. Dva dávní známí, které na čas rozdělil panující komunismus. Jeden si v režimu našel svou cestu k pohodlnému životu, druhý s ním jako disident vytrvale bojuje. Teď se společně setkávají nad jednou protestní listinou. Její podpis by mohl všechno změnit.
Aktovku Protest napsal Václav Havel v sedmdesátých letech. Režisér Daniel Hrbek k ní připojil ještě současný text Marka Hejduka Rest. V něm se oba hrdinové potkávají už ve svobodné zemi. I proto se Hrbek rozhodl spojit hry do jedné inscenace.
O inscenaci Protest/Rest, která má premiéru ve Švandově divadle, natáčela Klára Fleyberková
„Když jsem četl Protest samotný, tak jsem si říkal, že ta hra ztratila čas, ve kterém měla být uvedena. Jenomže současnost a darebáci nás natolik předbíhají, že se Protest stal znovu současným,“ říká Hrbek.
Podle jednoho z herců, Tomáše Pavelky, je v inscenaci podstatné nejenom přemýšlení o současnosti, ale i návrat k minulosti. S tou jsme se, jak říká, stále ideálně nevypořádali.
„Pořád si umíme připustit zvěrstva 50. let, ale ne každodenní erozi konzistence lidské bytosti ve smyslu nějaké cti, sebevědomí. V tom jsme se zatím pořádně nepohrabali. A když, tak s úsměvným nadhledem, třeba v Hřebejkových filmech. Já proti tomu nic nemám, ale mrzí mě, že ten potenciál nevěnujeme nějaké nesmířlivé, neuhlazené cestě,“ uvádí Pavelka.
Na komorní scéně se potkává s Robertem Jaškówem. Ten v inscenaci hraje Ferdinanda Vaňka. Tedy postavu, kterou Václav Havel ve svých hrách používal tak často, až se z ní stala legenda. I proto, že jde vlastně o Havlovo druhé já, klade před herce těžký úkol. Potvrzuje to i Jašków.
„Naučit se vnímat Vaňka jako Vaňka je samozřejmě velmi těžké. Jsou tam jisté autobiografické prvky, nicméně nejde to hrát jako Václava Havla. Ani to není cílem. A myslím si, že on to tak ani nevnímal a nechtěl,“ doplňuje Robert Jašków.
Jeho i Tomáše Pavelku diváci v inscenaci Protest/Rest diváci poprvé uvidí dnes večer ve Studiu Švandova divadla.