Od 1. května 2025 se mění pravidla pro placení rozhlasového poplatku. Více informací zde.

Autorství Giottova kříže se potvrdilo během restaurování

Velký kříž středověkého malíře Giotta da Bondone se vrací do kostela Ognissanti ve Florencii. Během desetileté restaurátorské péče došlo také k ověření Giottova autorství, což výrazně pozvedlo hodnotu kříže, odloženého předtím v sakristii kostela.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Detail fresky Legenda o sv. Františkovi: Kázání ptáčkům. Autor: Giotto di Bondone (kol. 1297-99)

Detail fresky Legenda o sv. Františkovi: Kázání ptáčkům. Autor: Giotto di Bondone (kol. 1297-99)

Restaurátorská práce spočívala v odstranění nečistot na kříži. Odborníci museli použít šetrné metody, protože malíři v Giottově době používali barvy vyrobené z rozemletých kamenů a zlatou folii. Giotto také zasadil sklo do svatozáře, a jelikož se jednalo o malbu na dřevě, restaurátoři nemohli používat například roztoky s vodou.

Dosti komplikovaná byla údajně i konsolidace dřeva starého staletí. Výsledek je ale fascinující. Vynikly barvy, zejména modrá z lazuritu a zlato, preciznost malby i na dobu moderní pojetí tématu a kompozice.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovnice ČRo v Itálii Vědunka Lunardi informuje o návratu významného Giottova díla na čelné místo florentského kostela Ognissanti

Stejně jako se diskutuje o Giottově autorství fresek v horní bazilice svatého Františka v Assisi, snažili se odborníci během restaurování potvrdit totéž v případě kříže. Autorství je nyní jasné, jedná se skutečně o Giottovo dílo. Odborníci mimo jiné zjistili, že dříve, než se Giotto pustil do malby s barvami, předkreslil si postavy na holé dřevo.

Giotto da Bondone byl středověký malíř a architekt. Je považován za předchůdce renesance, protože nechává proniknout do svého díla jistý realismus, přirozenost, snaží se o perspektivu, jeho postavy nabývají plnost a tváře výraz a živost.

Jeho neznámější díla, jako fresky v horní bazilice svatého Františka v Assisi, v kapli Scrovegni v Padově nebo zvonice u florentské katedrály Santa Maria in Fiore, byla realizována v prvních desetiletích 14. století.

Vědunka Lunardi, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme