Autorství Giottova kříže se potvrdilo během restaurování
Velký kříž středověkého malíře Giotta da Bondone se vrací do kostela Ognissanti ve Florencii. Během desetileté restaurátorské péče došlo také k ověření Giottova autorství, což výrazně pozvedlo hodnotu kříže, odloženého předtím v sakristii kostela.
Restaurátorská práce spočívala v odstranění nečistot na kříži. Odborníci museli použít šetrné metody, protože malíři v Giottově době používali barvy vyrobené z rozemletých kamenů a zlatou folii. Giotto také zasadil sklo do svatozáře, a jelikož se jednalo o malbu na dřevě, restaurátoři nemohli používat například roztoky s vodou.
Dosti komplikovaná byla údajně i konsolidace dřeva starého staletí. Výsledek je ale fascinující. Vynikly barvy, zejména modrá z lazuritu a zlato, preciznost malby i na dobu moderní pojetí tématu a kompozice.
Spolupracovnice ČRo v Itálii Vědunka Lunardi informuje o návratu významného Giottova díla na čelné místo florentského kostela Ognissanti
Stejně jako se diskutuje o Giottově autorství fresek v horní bazilice svatého Františka v Assisi, snažili se odborníci během restaurování potvrdit totéž v případě kříže. Autorství je nyní jasné, jedná se skutečně o Giottovo dílo. Odborníci mimo jiné zjistili, že dříve, než se Giotto pustil do malby s barvami, předkreslil si postavy na holé dřevo.
Giotto da Bondone byl středověký malíř a architekt. Je považován za předchůdce renesance, protože nechává proniknout do svého díla jistý realismus, přirozenost, snaží se o perspektivu, jeho postavy nabývají plnost a tváře výraz a živost.
Jeho neznámější díla, jako fresky v horní bazilice svatého Františka v Assisi, v kapli Scrovegni v Padově nebo zvonice u florentské katedrály Santa Maria in Fiore, byla realizována v prvních desetiletích 14. století.