Moderní 'kunsthalle' by mohla být do roku 2013 v galerii Mánes
Praha by se po letech mohla konečně dočkat vlastní „kunsthalle" - výstavní síně pro krátkodobé výstavy současných umělců. Česká metropole ji postrádá už mnoho sezon, a je některými odborníky za to kritizována. Kunsthalle by měla vzniknout v galerii Mánes, a to do roku 2013.
Výstavní síň u Vltavy čeká na svou rekonstrukci už od léta. Naposledy měla začít 15. listopadu, ale kvůli nedohodě se sponzory je odložena na březen. Podle předsedy Správní rady Nadace českého výtvarného umění Martina Pavaly stále ale platí, že na podzim roku 2013 bude kunsthalle otevřena. Kolik bude ale rekonstrukce stát není jasné.
„Nikdo vám teď ještě není schopen říct, kolik ta rekonstrukce bude stát ve skutečnosti. My operujeme nebo počítáme s částkou 150 milionů, kterou jsme si jaksi nevycucali z palce, ale vychází z projektu pro stavební povolení,“ sdělil Radiožurnálu Pavala.
Někomu se může zdát 150 milionů za opravu přízemní a podzemní části funkcionalistické stavby přemrštěná. Členové Nadace českého výtvarného umění jako její majitelé mají s přestavbou Mánesu smělé plány.
„Mánes bude v podstatě klasická kunsthalle. My nemáme členskou základnu, my nemáme žádné sbírky. Toto je prostě sál, kde mají být špičkové výstavy našeho i světového výtvarného umění,“ vysvětlil představy Nadace Pavala.
Budova by se měla co nejvíce podobat původnímu stavu ze 30. let minulého století. „My projekt od samého počátku co nejvíce vracíme do původní podoby. Mánes dostal strašlivou, největší funkční architektonickou ránu v 70. a 80. letech rekonstrukcí, která tady tenkrát proběhla,“ potvrdil Pavala.
Suterén, ve kterém je od 70. let výstavní sál, by se měl zase změnit na kavárnu podle návrhu Emilla Filly. Znovu by se tam měl objevit i Fillou vlastnoručně malovaný strop.
„Princip funkcionalistické architektury je v tom, že ta architektura vyzařuje a reflektuje tu funkci, kterou je naplněna. A je malér, když z místností, které jsou prioritně navrženy pro restaurační provoz, tak najednou do nich implantujete galerii,“ upřesnil Pavala.
Zmizí také zatemnění z velkých francouzských oken, ze kterých je vidět na Vltavu, Pražský hrad i Karlův most. „Ten projekt myslím si vypadá opravdu velmi dobře, je k tomu baráku co nejpietnější z hlediska architektonického,“ uzavřel Pavala.
Výstavní síň je kulturní památkou, která chátrá, a o její stav se začali zajímat i památkáři. Předseda správní rady Nadace českého výtvarného umění Martin Pavala ale slibuje, že třetinu peněz na opravy Nadace má. Dvě třetiny zajistí pomocí jiných sponzorů, se kterými už začala jednat.