Restaurátoři ve Veletržním paláci balí Slovanskou epopej na cestu do Japonska
Dvorana pražského Veletržního paláce se proměnila v pracoviště restaurátorů, kteří postupně sundají obří plátna Slovanské epopeje od Alfonse Muchy a připraví je na tříměsíční výstavu v Japonsku.
Dvacítka obrazů zatím drží na napínacích rámech, ale plátna jsou bez ozdobných rámů a během několika hodin je restaurátoři navinou na přepravní válce.
„Je to velká váha. Kratší válec zdvihají čtyři lidi, větší válec šest lidí,“ říká o přepravních válcích, na kterých epopej pocestuje v červených bednách do Japonska, restaurátor Tomáš Záhoř.
V pražském Veletržním paláci restaurátoři balí Slovanskou epopej do speciálních klimatizovaných beden, ve kterých pocestuje do Japonska
Jeden obraz váží asi 20 kilogramů, spolu s železným rámem má ale skoro dva metráky. U sklápění obrazů ze zdi na zem musí být asi deset lidí.
K napínacímu rámu je obraz přivázaný dlouhým konopným provázkem. „Je to jeden nekonečný provázek, který se proplétá. Myslím, že jsou tu ještě i provázky z 50. let,“ vysvětluje další člen restaurátorského týmu Tomáš Berger. V současnosti vyráběné jutové provázky se totiž natahují, a tak by obraz neudržely.
Příprava Slovanské epopeje na cestu do Japonska by měla trvat asi tři týdny a samotná výstava v tokijském uměleckém centru začíná 7. března.
Přepravní bedny, ve kterých Slovanská epopej poputuje do Japonska