Unikátní výstava představuje v Londýně Vincenta van Gogha
Po pětiletých přípravách se v londýnské Královské akademii výtvarného umění otevírá o víkendu pro veřejnost unikátní výstava spojující vybrané obrazy z díla holandského malíře Vincenta van Gogha společně s ukázkami z malířovy korespondence s bratrem Theem, který ho po celý život finančně podporoval.
Vedení Královské akademie i kurátorka výstavy Ann Dumasová tvrdí, že pětašedesát obrazů zapůjčených do Londýna ze soukromých sbírek i galerií prakticky z celého světa je pro Brity generační událostí. Naposledy totiž měli příležitost zhlédnout podobnou výstavu v roce 1969.
Vůbec poprvé v historii vystavují světové galerie van Goghovy obrazy společně s jeho nedávno vydanými ukázkami z kompletní korespondence, kterou vedl malíř se svým bratrem Theem. Bez jeho velkorysé podpory by se Vincent van Gogh jen stěží mohl oddat malování:
Reportáž spolupracovníka Českého rozhlasu ve Velké Británii Ivana Kytky o londýnské výstavě Real Vincent van Gogh.
"Chtěl jsem ti jen napsat o nové tužce značky od firmy Faber, kterou jsem objevil. Na tomhle je vidět tloušťka průřezu. Jsou jemné a jsou mnohem kvalitnější než truhlářské tužky," píše narychlo v jednom z dopisů svému bratrovi a po pár měsících se objevuje v jeho dopise přání, které svědčí o tom, jak hluboko měl budoucí malířský génius do kapsy:
"A ještě tě musím poprosit o to, aby o pár obyčejných štětců, a to co nejrychleji. Alespoň půl tucet, prosím."
Zlom byl příchod do Paříže
Obrovským přelomem v životě třiatřicetiletého van Gogha byl jeho příchod do Paříže. Setkal se tam s francouzskými impresionisty a s nimi objevoval barvy. V expresívním barevném vyjádření, v kombinaci ostré a syté žluté s kobaltovou modří, zelenou či fialovou, jako by se odrážel vnitřní neklid malířova ducha. A rychlé, intuitivní tahy štětcem, jako by předznamenávaly krátkost van Goghova tragického života.
Jeden z výstavních sálů Královské akademie představuje také van Goghovy obrazy z doby, kdy se z Paříže přestěhoval do jihofrancouzského Arles.
Jak říká kurátorka výstavy Ann Dumasová, bylo to, jako by malíř, který do té doby pobýval v severozápadní Evropě, prohlédl a byl oslněn nádhernou intenzitou slunečního svitu. Této části vévodí obrazu domu, který si společně s Paulem Gaugainem na jihu Franci pronajal.
S bratrem i v nemoci
Součástí výstavy je i portrét malířova lékaře, který o Vincenta pečoval v Auvers v posledních měsících jeho života, kdy se u něj projevovala psychická porucha. V dopise bratrovi o něm napsal:
"Připadá mi asi tak stejně nemocný a zmatený, jako jsem já sám nebo ty. Pracuji na jeho portrétu, na hlavě bílý klobouk, velice světlý, velice jemný ... modré sáčko, modře kobaltové pozadí, opírá se o červený stůl se žlutou knihou, náprstníkem a fialovými květinami."
Neuvěřitelná vnitřní energie, kterou dokázal přenést van Gogh na svá plátna prostřednictvím barev a tahů štětcem provázela van Gogha až do posledních dnů jeho krátkého života. Stejně jako korespondence s bratrem. Když 27. července 1892 na sebe namířil hlaveň zbraně a stiskl spoušť, našel u něj přivolaný lékař dopis adresovaný Theovi.
Na londýnské výstavě si ho společně s kolekcí dalších dvou desítek van Goghových osobních dopisů může vůbec poprvé prohlédnout také britská a evropská veřejnost. Výstava v Královské akademii potrvá do 24. dubna.