Cestující v plzeňské MHD si zvykají na nový systém pokut pro černé pasažéry

Městská doprava v Plzni zažívá od Nového roku revoluci. S novinkami musí počítat hlavně černí pasažéři. Dopravní podnik totiž zásadně změnil výši pokut a způsob jejich vymáhání. Černé jízdy jsou i v Plzni rozšířeným nešvarem. Bez platné jízdenky načapají revizoři v tamní MHD každý den v průměru 150 lidí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Noční zátah revizorů proti černým pasažérům v ústecké MHD

Noční zátah revizorů proti černým pasažérům v ústecké MHD | Foto: Dopravní podnik města Ústí nad Labem

Černých pasažérů zachytili loni plzeňští revizoři o 15 tisíc více než předloni. Celkem jich bylo 56 tisíc – nejvíce v historii.

„Určitě na to má vliv i to, že máme i meziroční porovnání. Více revizorů, řádově o sedm až osm. Celkem jich teď máme 23,“ říká ekonomický ředitel dopravních podniků Miroslav Kočica.

Kvůli černým jízdám, nákladům na přepravní kontrolu a vymáhání pokut přichází dopravní podnik o desítky milionů korun ročně, za které by mohl každý rok pořídit šest až osm nových autobusů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O systému pokuty pro černé pasažéry v plzeňské MHD informoval redaktor Lukáš Milota

Některé pokuty jsou těžko vymahatelné. Už dříve začal provozovatel hromadné dopravy hříšníky rozlišovat podle věku, nově rozlišuje ještě víc a některé pokuty snížil, v průměru o 50 až 100 korun.

„Do konce minulého roku byste ve voze zaplatil 600 korun, nově 500 korun,“ uvádí příklad Miroslav Kočica. Kdo nemá u sebe peníze, má nově delší dobu na úhradu v doplatkové pokladně. Dříve to bylo 10 pracovních dnů, nově 21 dnů kalendářních. A i v tomto případě zaplatí černý pasažér méně.

„Tam se pokuta snížila z 800 korun na 700 korun. Cílem primárně je umožnit, aby lidé zaplatili včas a nedostali se do prodlení a několikanásobně vyšších nákladů. Pokud už se dostanete do situace, že jste jeli načerno, ideální je zaplatit ve voze nebo naší doplatkové pokladně,“ vysvětluje Kočica.

Kdo úhradu pokuty oddaluje, spadne do mezipásma: „Od 21 do 40 kalendářních dnů je pro všechny černé i šedé pasažéry jednotná pokuta tisíc korun,“ dodává ředitel.

S prodlevou se pokuta zvyšuje

Šedý je ten pasažér, kterého revizor chytí ve voze s jízdenkou do dvou minut po její platnosti. Hlouběji do peněženky sáhne ten, kdo se k placení nemá.

„U černých pasažérů bez rozlišení věku, kteří nezaplatí do 40 kalendářních dnů, se pokuta navyšuje z tisíce na 1500 korun. Takoví lidé obvykle nemají zájem zaplatit. Tyto lidi nehodláme žádným způsobem zvýhodňovat oproti těm, kteří jeli načerno omylem, nezvládli to, nestihli a podobně. A mají chuť vyrovnat svůj závazek vůči naší společnosti, aby se nedostali do prodlení,“ uzavírá Kočica.

Kdo se placení pokuty vyhýbá, musí i dál počítat se žalobami, případně exekucemi. Nové je od ledna to, že pokuty už nevymáhá advokátní kancelář, ale sám dopravní podnik.

Změn v hromadné dopravě je v poslední době více. Už druhý měsíc si cestující v tramvajích, trolejbusech nebo autobusech zvykají na 170 přejmenovaných zastávek.

Lukáš Milota Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme