Revizoři letos chytili 221 tisíc černých pasažérů, to je asi o 40 tisíc méně než loni. Podle studentů průmyslové školy dopravní v Praze 1 by mohl být počet ještě nižší.
Ústí nad Labem, Plzeň nebo Liberec - to jsou města, kde v autobusech nebo tramvajích narážejí revizoři stále častěji na černé pasažéry. Výhodnější je pro ně zaplatit hned na místě nebo do určité lhůty. Později se totiž pokuta zvyšuje, v některých městech i skoro dvojnásobně. Zároveň hrozí soud a návštěva exekutora.
Městská doprava v Plzni zažívá od Nového roku revoluci. S novinkami musí počítat hlavně černí pasažéři. Dopravní podnik totiž zásadně změnil výši pokut a způsob jejich vymáhání. Černé jízdy jsou i v Plzni rozšířeným nešvarem. Bez platné jízdenky načapají revizoři v tamní MHD každý den v průměru 150 lidí.
Černí pasažéři v pardubické městské hromadné dopravě zaplatí od prosince pokutu ve výši 1500 korun, tedy o pět set víc než dosud. Dopravní podnik věří, že se tak podaří snížit počet cestujících bez platné jízdenky. Těch zatím neubývá.
Pokuta za cestování načerno přijde ode dneška v Olomouci na 1500 korun. Doposud přitom po černých pasažérech olomoucký dopravní podnik požadoval 1000 korun.
Na velkou noční kontrolu vyrazili v noci ze soboty na neděli revizoři v ústecké městské hromadné dopravě. Podobný zátah na černé pasažéry dělají zhruba dvakrát do roka. Zpravidla při něm chytí za celý víkend kolem sto padesáti lidí bez lístku.
Stále častěji někteří cestující v brněnské MHD namísto jízdenky ukazují rovnou občanský průkaz. Jedná o lidi, kteří jsou zcela bez finančních prostředků, proto si nekupují jízdenku. Současně se ale příliš nebojí pokuty, protože ani nařízená soudní exekuce už nemůže jejich postavení příliš zhoršit.
Od dnešního rána se v Ústí nad Labem nastupuje ve všech autobusech jen předními dveřmi. Vedení dopravního podniku chce tímto způsobem zabránit lidem, aby jezdili načerno.
Skupina cestujících se v Bratislavě rozhodla, že nebude platit za špatné služby dopravního podniku. Jezdí proto zásadně načerno, navzájem si pomáhají při placení pokut a revizory znají nazpaměť. Morální dilema neřeší. Inspirace na Slovensko přišla ze zahraničí. Zatím ale nejde o masový jev, organizovaných černých pasažérů jsou jen desítky.
Podle Nejvyššího správního soudu má revizor právo zadržet cestujícího, který cestoval bez jízdenky. Smí ho také nutit počkat na policisty, pokud odmítne dobrovolně ukázat doklady. Nejvyšší správní soud se zabýval případem revizora z Plzně, kterému se cestující bez jízdenky pokoušel utéct. Situace vyústila v potyčku. Revizor byl za údajný přestupek proti občanskému soužití potrestán.
Černí pasažéři na německé železnici budou už v případě prvního prohřešku čelit trestnímu oznámení. Státní dopravce se tak snaží s okamžitou platností řešit prudký nárůst počtu osob, které cestují bez platné jízdenky.