Výstava Plakát v souboji ideologií ukáže přes 500 děl z celého světa
Přes 500 plakátů z různých zemí světa představí rozsáhlá výstava Plakát v souboji ideologií 1914–2014. Začíná dnes v Centru současného umění DOX v Praze-Holešovicích. Jejím cílem je ukázat, že v rukou totalitního režimu se i plakát může stát nebezpečnou zbraní.
Výstava mapuje, jak se plakáty proměňovaly během posledních sta let. Vývoj plakátu jako jednoho z nástrojů propagandy mapuje z perspektivy současné politické situace. Zachycuje také poselství dominantních ideologií, které plakáty využívaly.
„Výstava je koncipována chronologicky, jednotlivé kapitoly jsou jasně vymezeny letopočty, které jsou definovány velkými událostmi, což byly hlavně války,“ vysvětluje kurátor expozice a historik umění Jaroslav Anděl.
Plakát byl podle Anděla opravdu vlivným nástrojem komunikace a stěžejním mezníkem v jeho využití je první světová válka.
O výstavě plakátů mluvil na Radiožurnálu umělecký ředitel centra DOX, kurátor výstavy a historik umění Jaroslav Anděl
„Plakát byl používán už v 19. století za čistě komerčním účelem, ale teprve právě s válkou do této arény vstoupil stát a použil plakát k masivní propagandě. Od té doby už to tak zůstalo,“ popisuje Anděl.Každá doba měla svůj osvědčený způsob, jak plakát jako nástroj propagandy měnit a využít.
„Vyvíjejí se techniky, technologie tiskové i umělecké. A mění se i společnost a její potřeby a funkce a to všechno ty plakáty odrážejí,“ vysvětluje historik umění.
Metody totalitních a demokratických režimů se přitom příliš nelišily. „Základní grafické postupy byly velmi podobné. Umělci se užili, kde to šlo, je to vlastně užitný obor. Sleduje se funkce a k dosažení cíle se použije vše, co lze,“ popisuje Anděl a dodává:
„Každá doba má svá specifika. Když jde o válku, tak jde především o mobilizaci obyvatel, aby ji podpořili. Nepřítel je zobrazován jako stvůra, nelidské stvoření, tomu se říká dehumanizace. Útočí se na soucit, užívá se vše, co se hodí.“