Železniční linka z Opavy do Jakartovic skončí, Moravskoslezský kraj na ní prodělává miliony
Z jízdního řádu na železnici zmizí číslo 314. Je to další regionální trať, která prohrála boj o peníze. Zřejmě už na jaře pojede z Opavy do Jakartovic poslední vlak a nahradí ho autobusy. Starostové sice protestují, ale moc šancí nemají. Tuto linku - jednu z nejmalebnějších v Moravskoslezském kraji - využívá velmi málo cestujících.
Na opavském nádraží stojí vždy trochu stranou, přehlédnout ho ale nemůžete. Malý motorák vyráží s hrstkou lidí.
I když tímto vlakem většina lidí jezdí jenom občas, zrušení osobní dopravy po více než 120 letech se málokomu líbí.
Třeba studentovi, který na opačnou cestu motoráku čeká v Jakartovicích: „Pro studenty je to dobré, někteří potřebují jet do školy na 10 hodin. Určitě bych ji nechal.“
A mezitím z vlaku na konečné vystoupil jediný cestující. Zlobí se, protože vlaky podle něj úplně prázdné nejezdí. „Z Opavy nás bylo ve vlaku sedm, já jsem vystoupil poslední. Podle mě by se zrušit neměl.“
Jenže čísla nikdo neošidí, říká náměstek moravskoslezského hejtmana z ČSSD Daniel Havlík. Chce, aby se na této lince osobní doprava zastavila 7. dubna. Definitivně to musí potvrdit krajské zastupitelstvo.
„Musíme si uvědomit, že drážní doprava je zhruba třikrát dražší než autobusová doprava. Ztráta jenom na této trati se ročně pohybuje, když odečtu jen základní věci, na osmi milionech korun,“ tvrdí Havlík.
Starosta Dolních Životic Jaroslav Vaněk z ODS má strach, že je to teprve začátek: „Pokud bude jakákoli instituce posuzovat ekonomickou výhodnost svých jednotlivých dílčích částí, tak se dočkáme rušení mnoha dalších.“
Trať Opava-Jakartovice je letos první, která zmizí z mapy osobní železniční dopravy.