Českým výrobcům tramvají se daří v Evropě i USA. Nově se zajímají o Čínu nebo Senegal
Českým výrobcům tramvají se letos zřejmě bude dařit, oproti loňskému roku totiž očekávají výrazně větší objem výroby. Část jejich produkce zamíří do zahraničí. Práci a výrobky od českých firem si objednávají i státy, kde kolejová vozidla jezdí pouze v omezeném množství. Nárůst zakázek se projeví také v nabírání pracovníků.
Velký nárůst výroby čeká plzeňský podnik Škoda Transportation. Loni společnost vyrobila zhruba 34 tramvají a letos musí produkci zvýšit na 115 tramvají.
Firma se zaměřuje i na trolejbusy. Její dceřiná společnost Škoda Electric jich letos vyrobí více než 300, což je trojnásobný nárůst oproti loňsku.
Aktuálně má Škoda Transportation rozpracovaných zhruba 40 tramvají a 30 trolejbusů. První trolejbusy budou jezdit v Sofii, Plevenu, Bratislavě nebo Zlíně.
Tempo výroby bude během roku ještě zvyšovat, což se projeví i v nabírání nových zaměstnanců. Nové pracovníky firma podle mluvčí Lubomíry Černé hledá už od konce loňského roku. Nedostatek je zejména technicky vzdělaných lidí – svářečů, zámečníků, ale i inženýrů, konstruktérů a projektantů.
„Měsíčně do skupiny nabíráme zhruba 30 až 40 lidí. S problémy se potýkáme u špičkových technických profesí, jako jsou konstruktéři či projektanti, ale také s některými dělnickými profesemi, kde je potřebná vyšší kvalifikace,“ říká Černá.
Letos firma očekává tržby okolo 18,5 miliard korun. To ve srovnání s loňským rokem představuje zhruba 20procentní nárůst. Z toho podíl exportu na nových výrobcích bude více než 65procentní. Tramvaje vyrobené v Plzni jezdí například v lotyšské Rize nebo polské Wroclavi.
České tramvaje se objeví i ve Washingtonu
České firmy mají úspěch i na jiných trzích. Například Krnovské opravny a strojírny už dříve dodaly tramvaje do uzbeckého Taškentu. Tramvaje vyrábí i společnosti Inekon Group, jejímž velkým a lukrativním trhem jsou Spojené státy. Desítky jejích tramvají se rozjedou ve Washingtonu.
Téměř před 10 lety firma uzavřela s městem lukrativní kontrakt, který se podle amerických medií pohybuje kolem 24 milionů dolarů. Podnik už dříve dodal tři tramvaje do Portlandu a Seattlu. A míří i na africký trh.
Letos by podnik mohl uskutečnit léta uzavřený kontrakt na výstavbu celé tramvajové dopravy v Dakaru.
„My jsme v prvních úvahách počítali s tím, že by se postavily tramvajové tratě v délce asi 75 kilometrů, ale to je výhled. Trať může stát nějakých 70 milionů eur a vozy stojí dalších zhruba 30 milionů,“ vysvětluje generální ředitel Inekon Group Josef Hušek.
Podnik si od roku 2008 prošel – stejně jako další hráči na trhu – krizovým obdobím. V současnosti poptávka podle šéfa Inekon Group Josefa Huška začíná opět růst. Firma třeba dokončuje kontrakt na modernizaci vozů pro lokální dráhy v Salcburku.
Vedle amerického, ruského a afrického trhu chce rozšířit svůj byznys i ve velkých městech Jižní Ameriky. Pozornost firma soustřeďuje zejména na Čínu, kterou považuje za velmi lukrativní trh. Poptávku má v několika čínských městech, na uzavření kontraktů teprve pracuje.