Ministryně Jourová slíbila nepoužívat na vládní limuzíně maják
Který řidič by nechtěl mít k dispozici modrý maják?! Zapnete ho, a auta před vámi se rozestoupí jako Mrtvé moře před Mojžíšovou holí. Jenže, co kdyby takový maják měla i sousedka? Otázku můžeme položit ještě lépe. Kdo má mít právo na přednostní jízdu?
„To je asi sen každého řidiče, aby mohl dlouhou kolonu předjet, pokud spěchá,“ říká Jan Falc, který spěchá prakticky pořád. Je kurýrem společnosti Messenger.
„Čím rychleji se po Praze pohybujete, tím více práce uděláte. Pokud bych mohl takový maják mít, bylo by to super.“
Kurýři ale modré majáky nemají. Nepatří do integrovaného záchranného systému ani do flotily vládních limuzín.
“Myslím, že všichni, kterým toto privilegium patří, by si měli ráno přivstat a počítat s tím, že doprava je, jaká je. Jsou za ni prakticky zodpovědní.“
Politici to ale vidí jinak, majáky potřebují
Kritéria pro to, co je, a co už není důležité jednání, jsou individuální. A i když se jízdy vládních limuzín s majáky velmi obtížně kontrolují, existuje řada kauz, kdy je jasné, že vládní představitelé tohoto privilegia zneužili.
Podle lidí z neziskovky Acta non Verba jsou modré majáky odznakem nadřazenosti, a proto opakovaně vyzývají ministry, aby se jich vzdali.
„Prvním politikem, kterého jsme takto vyzvali, byl pan ministr Besser, svého času ministr kultury, kterého jsme načapali, jak s modrým majákem jede v Berouně krmit medvědy. Ten jaksi neakceptoval naši výzvu. Po něm nastoupila paní ministryně Hanáková.“
Jak dál popisuje Vojtěch Razima, ani ona, ani další ministři jejich výzvu nepřijali. První ministryní, která se rozhodla majáky nepoužívat, je nová ministryně pro místní rozvoj Věra Joruová z hnutí ANO:
„Můžu veřejně slíbit, že ho nepoužiji, pokud to nebude úplně krajní nouze. Neumím si takovou věc ani představit.“
Lidé z neziskovky doufají, že se tohoto příkladu chytnou i ostatní ministři a modré majáky budou na našich silnicích napříště používat jen auta integrovaného záchranného systému.