V Plzni vzniknou nové zóny, kde budou auta jezdit jen 30kilometrovou rychlostí
Ve velkých městech včetně Prahy se rozrůstají zóny pomalé jízdy pro auta. V Plzni zatím platí omezená rychlost 30 kilometrů v hodině jen v jediné oblasti. Je to chatová a zahrádkářská lokalita Výsluní, ze které se postupně stává plnohodnotná obytná čtvrť s rodinnými domy. Další zóna s třicítkou ale vznikne brzy na Borech v historické vilové čtvrti Bezovka. Týkat se bude asi deseti ulic.
V Plzni na Výsluní vyrůstá jeden dům za druhým, ale cesty zůstávají stejné. Úzké, prašné a hlavně bez chodníků. Jednou z nových trvalých obyvatelek je Pavlína Vovesná, která snížení rychlosti vítá, ale zároveň připouští, že omezení málokdo respektuje.
„Bohužel je tady obchvat a ti, kdo přijíždějí z obchvatu, vletí do míst ve třicítce osmdesátikilometrovou rychlostí,“ konstatuje.
Podle dopravního inženýra Ondřeje Vohradského ze Správy veřejného statku města Plzně každopádně třicítka na Výsluní patří. „Jde o omezení rychlosti z důvodů zajištění bezpečnosti chodců, kteří tam chodí po vozovce,“ vysvětluje.
O zavedení nových zón s 30kilometrovou rychlostí v Plzni informovala reportérka Jana Kosová
Pro omezení rychlosti v měnící se zahrádkářské kolonii je i policie. I když s jednou výhradou.
„Ano, hodí se tam tempo 30 kilometrů za hodinu. My ale podporujeme dopracování komunikací o chodníky,“ říká Karel Machulda, vedoucí dopravního inspektorátu Městského ředitelství policie.
Jenže s chodníky to bude běh na dlouhou trať. Cesty jsou natolik úzké, že by se daly postavit jen na úkor majitelů zahrádek. A dá se očekávat, že ne všichni budou z výkupů pozemků nadšení. Další místem, kde řidiči brzy sundají nohu z plynu, bude vilová čtvrť Bezovka.
„Je to z důvodu snahy o zklidnění provozu, protože tam do určité míry funguje i tranzitní doprava. Takže je snaha jednak omezit tranzit a jednak přimět ty, kdo tam jezdí, aby jezdili nižší rychlostí,“ dodává Vohradský.
V dalších plzeňských lokalitách se zatím omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu neplánuje.