Láska, která praská. Češi se vracejí k vinylům, cédéčka už netáhnou
Gramofonové desky jsou stále populárnější nejen ve světě, ale i v Česku. Obchodníci se shodují, že počet prodaných vinylů rok od roku stoupá. A nejde prý jen o dočasnou módu. Ve Spojených státech se jejich prodej loni meziročně zvýšil zhruba o třetinu. I v Česku díky rostoucí popularitě LP desek přibývají specializované obchody, do kterých chodí nakupovat milovníci hudby všech možných žánrů.
„Má to kouzlo, atmosféru, ke které se hodně lidí vrací,“ vysvětluje devětadvacetiletá Aneta, proč i ona začala před dvěma lety opět poslouchat gramofonové desky. Ve své sbírce měla nejdřív vinyly po rodičích, pak se ale začala zajímat i o to, jaké desky vycházejí nově. Se svým manželem také ráda kupuje desky na koncertech.
Rostoucí zájem o vinylové desky potvrzuje třeba i Martin Mikuláš z Phono.cz. Podle něj má tento nosič kvalitnější zvuk a na rozdíl od cédéček se na něm záznam uchová i desítky let:
„Pravdou je, že na vinylu se vám nikdy nepomíchají žádné nuly a jedničky. Když tam bude škrábanec, tak vám to skočí nebo bude deska trochu šumět, ale vždycky vám to nějakým způsobem hrát bude.“
Také Michal Dědeček ze společnosti vinylstore.cz v cédéčkách budoucnost nevidí. Posluchače hudby rozděluje do dvou skupin, ani jedna z nich ale prý blyštivý nosič nevyhledává.
„Ta větší jsou samozřejmě posluchači formátu MP3. Menší skupina jsou ti, kteří se vracejí k vinylům, a ta skupina roste. Mezi nimi zůstalo cédéčko jako v podstatě mrtvý nosič, který nikdo nepotřebuje,“ říká.
Vinylové desky jsou pořád doménou alternativní a nezávislé scény. Podle hudebního publicisty Karla Veselého ale i velké nahrávací firmy pochopily, že gramofonový trh může pro ně být opět zajímavý: „Vinyl by mohl zůstat jako alternativa vůči digitálnímu formátu a v širším časovém výhledu by mohl přežít i kompakty.“
K LP deskám se proto před třemi lety vrátila také česká společnost Supraphon, a to po téměř dvacetileté pauze. Ročně u ní vyjdou ale jen jednotky titulů, a prodeje se tak u nich pohybují ve stovkách kusů. Podle marketingového ředitele vydavatelství Michala Máky se proto vinyly ekonomicky moc nevyplatí:
„Nejsme schopní to vypočítat a udělat tak, abychom se dostali na kupní zajímavou cenu pro posluchače a zároveň pokryly náklady, případně dosáhli nějakého zisku. Vše, co v našich podmínkách realizujeme, je v lepším případě na nule.“
Polovinu vydávaných titulů v Suprahopnu tvoří reedice a druhou polovinu pak novinky, hlavně alternativně laděných kapel.