Maďarský MOL získá benzinky Agip, ceny paliv to nejspíš neovlivní

Síť čerpacích stanic v České republice čekají změny. Italská společnost Eni, která vlastní benzinky Agip, z českého trhu odejde. Její síť získá maďarský ropný holding MOL.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Maďarský ropný holding MOL získá od italské firmy Eni její českou síť 124 čerpacích stanic Agip

Maďarský ropný holding MOL získá od italské firmy Eni její českou síť 124 čerpacích stanic Agip | Zdroj: ČTK

S informací přišly Hospodářské noviny. Agip má 124 čerpacích stanic. Když je MOL převezme, bude mít na českém trhu celkem 273 stanic, včetně benzinek značky Pap Oil a Slovnaft.

Z maďarského MOLu se tak stane druhá největší síť po Benzině. Ta má 340 čerpacích stanic a patří jí přibližně desetina trhu.

Ceny paliv se zúžení pole konkurentů nejspíš nedotkne, případně jen nepatrně. Myslí si to například analytik společnosti Colosseum Vít Jedlička.

„Každé snížení konkurence vede z principu ke zvýšení cen, takže se nejspíš nějaký vliv dá očekávat. Nebude to v řádu desetihaléřů, protože konkurence mezi českými čerpacími stanicemi je obecně vysoká,“ říká.

I analytik Home Credit Michal Kozub předpokládá, že kvůli vlivu konkurence pohonné hmoty nezdraží.

„Český trh s pohonnými hmotami je vysoce konkurenční. Nejde jen o velké sítě, které na něm působí, ale jsou to také privátní sítě čerpacích stanic, které jsou v současné době u hypermarketů. Tento trend prodeje pohonných hmot zažívá velký boom, a to samozřejmě zvyšuje konkurenci na celém trhu,“ vysvětluje.

Konkurenci zvyšují také rodinné pumpy, které mají nižší režijní náklady. Výše marže přitom ovlivňuje cenu pohonných hmot jen málo.

Benzina | Foto: Tomáš Adamec

„Neočekávám, že by prodej čerpací sítě Agip měl zásadní vliv na ceny pohonných hmot v České republice. Ty reagují zásadně na ceny ropy na světových trzích. V současnosti by si nový majitel mohl dovolit změnu maximálně od deseti, dvacet haléřů. To samozřejmě nemá zásadní vliv na celkové ceny na českém trhu,“ připomíná Kozub.

MOL ovládá slovenský Slovnaft a jeho bratislavskou rafinérii. Odtud vede produktovod až do České republiky, a to by mohl maďarský provozovatel čerpacích stanic využít ke snížení přepravních nákladů nebo při stanovování cenové politiky.

Podstatnou část ceny pohonných hmot tvoří daně. V případě, že motorista zaplatí 36 korun za litr benzinu, skutečná cena suroviny je 15 korun. Vše ostatní jsou daně. Téměř 13 korun se platí na spotřební daň, DPH vyjde na šest korun a skoro dvě koruny se připlácí za možnost jezdit na biopaliva.

Právě kvůli daním začalo hodně motoristů - především řidičů kamionů - tankovat za hranicemi. Na to si prodejci pohonných hmot stěžovali. A to je také další důvod, proč ceny nepůjdou příliš nahoru.

Jitka Hanžlová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme