Silnice jsou ve středních Čechách přetížené, odborníci radí lépe provázat příměstskou dopravu
Ve středních Čechách a v těsném okolí Prahy vzrostla za posledních dvanáct let doprava více než desetkrát. Ideální místo pro život to s ohledem na čistotu vzduchu podle odborníků není. Ekologové radí, aby lidé kvůli zlepšení stavu životního prostředí pokud možno jezdili do zaměstnání příměstskou dopravou nebo aby v jednom automobilu jezdilo více lidí než jen řidič.
„V porovnání s rokem 2001 do Prahy míří o řádově desítky tisíc aut denně navíc a to vytváří další emise oxidu uhlíku a další znečištění, například prach,“ říká Milan Damborský z Vysoké školy ekonomické v Praze, který porovnává stovky ekonomických a sociálních dat a už léta vyhodnocuje, jak se lidem ve středních Čechách žije.
Střední Čechy jsou kromě jiného i logistickým zázemím Prahy a za prací do hlavního města denně dojíždí tisíce obyvatel.
„K nárůstu individuální automobilové dopravy přispívají také obě krajské samosprávy. Konkrétně neschopností domluvit se na společném řešení integrované veřejné dopravy,“ domnívá se Damborský.
Nabízí se inspirace v projektech takzvaných chytrých měst známých z Evropy. Tam cestující platí v jedné jízdence za přesný čas strávený buď v městském nebo soukromém dopravním prostředku. Ty se tak dají lépe kombinovat. U nás je tedy stále co zlepšovat.
„Různé kombinace, schopnost kombinovat uvnitř jednoho systému – s železniční a autobusovou dopravou a MHD,“ dodává Damborský.
S tím souhlasí Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví: „Je možné zlepšovat systém veřejné dopravy, nicméně v západní Evropě se vrací popularita cyklistiky. Záleží samozřejmě na tom, jak daleko lidé bydlí.“
V posledních letech radnice v cizině podporují takzvanou spolujízdu.
„Lidé se mohou domluvit. Pokud zjistí, že někdo dojíždí do podobné části Prahy, tak mohou jezdit s ním a podělí se o náklady na auto. Existuje také systém v Praze, který začíná provozovat nevládní organizace. To znamená, že nemusíte mít vlastní auto. Je to vlastně takový autopark, kde za určitých podmínek můžete auta využívat například k tomu, abyste mohli s někým jezdit do práce,“ uvádí Šuta.
Ve velkých městech pak může být řešením zavedení nízkoemisních zón. „Co se týká dopravy, tam je možné zvážit, zda velká města jako Mladá Boleslav nebo Kladno by nemohla zavést nízkoemisní zóny, jaké například známe v Německu. To znamená, že se tam omezí vjezd automobilům, které nejvíc znečišťují - nemají katalyzátor a podobně,“ navrhuje Šuta.
Krajský úřad společně s odborníky začal připravovat plán zlepšování životního prostředí. Jde o návrh opatření, která by zlepšila životní prostředí do roku 2020.