Na nádražích v Praze, Brně či Plzni si lidé mohou vypůjčit invalidní vozík
Na Hlavním nádraží v Praze je od začátku června lidem k dispozici růžový invalidní vozík, který mohou využít pro přepravu z haly přímo k vlaku. Je určený jak seniorům s omezenou pohyblivostí, tak komukoliv třeba se zlomenou nohou. Stejný je i na nádraží v Brně a v Plzni.
„Invalidním disponují pracovníci zdejšího nádraží. Člověk, který ho potřebuje využít, si ho musí zarezervovat předem při nákupu jízdenky,“ říká v hale hlavního nádraží v Praze Martin Petřík ze sdružení Žijeme tady.
Poznávacím znamením projektů tohoto sdružení je právě růžová. Stejnou barvu mají i jízdní kola určená k veřejnému půjčování v Praze Suchdole.
O to, jaké mají vozíčkáři a méně pohybliví na nádražích podmínky a co se pro ně udělalo či chystá, se zajímala redaktorka Anna Königsmarková
Martina baví se společensky angažovat a růžové vozíky byly jen vyústěním dlouhodobé poptávky.
„Tak jako u většiny našich projektů vycházíme z podnětu obyvatel. Začali jsme se o to zajímat a zjistili jsme, že tato služba v Česku chybí, a v zahraničí je dejme tomu standardem,“ podotýká Martin Petřík.
Vozíky získalo sdružení darem – stačilo je prý jen opravit a umístit na nádraží. Zájemce o službu o ni musí dopředu zažádat na webu Českých drah, přímo u přepážky ji objednat nelze.
Růžové vozíky jsou spíš určené lidem s dočasným pohybovým hendikepem. Podle slov ředitele Národní rady osob se zdravotním postižením Václava Krásy se však v posledních měsících zlepšily i služby pro samotné vozíčkáře – je více bezbariérových spojů i mobilních plošin.
Výhrady má Krása k přístupu personálu. „To si myslím, že je trochu problém, ale to už není systémová věc, to je věc každého člověka, zda je slušný, nebo není,“ poznamenal.
Úpravy vagónů
Od roku 2014 mají České dráhy v jízdním řádu přes čtyři tisíce bezbariérových spojů. Nízkopodlažní jsou jak osobní vlaky, tak rychlíky.
K nim se dá připojit i takzvaný multifunkční vůz speciálně pro vozíčkáře. Vozy však vzhledem k parametrům elektrických vozíků čekají úpravy. Jak říká náměstek generálního ředitele Michal Štěpán, dojde třeba ke změně počtu a uspořádání sedadel v kupé a jiné budou i dveře.
„Rovněž přibudou signalizační tlačítka, ať už na sociálním zařízení nebo právě v tomto kupé tak, jak jsme vykomunikovali s těmi uživateli, kteří s námi cestují,“ dodává Štěpán.
Takových vozů je 64 a úprava každého vyjde na čtvrt milionu korun.