Herci v Letních shakespearovských slavnostech budou hrát v umazaných a pomačkaných šatech
Na Pražském hradě se bude dnes lhát a intrikovat. Pod širým nebem v prostorách Nejvyššího purkrabství začínají Letní shakespearovské slavnosti, a to hrou Mnoho povyku pro nic. Její děj ze Sicílie 16. století je plný pletich a zákeřných pomluv, které vznikají kvůli lásce. Režisér Jiří Menzel do inscenace alžbětínského dramatika obsadil nejenom Petra Čtvrtníčka a Radúze Máchu, ale i Petru Horváthovou. Ta se mimochodem musela naučit chodit a tančit v krinolíně.
Herci počkali, až padne tma, režisér se usadil v hledišti a spustili zkoušku, poprvé vystupují v kostýmech.
Beatrici hraje Petra Horváthová, která na zvýšené kamenné pódium přitančí v krinolíně a těsném korzetu.
O kostýmech inscenace Mnoho povyku pro nic natáčela redaktorka Michaela Vetešková
„Jeviště má takové kouzlo, že si vůbec neuvědomujete, co máte na sobě. Je úplně v pohodě, že máte na sobě stažený korzet,“ říká herečka, která zpočátku nevěřila, že se v konstrukci krinolíny dá tančit.
„Říkala jsem si, jak v tom budu tančit, protože my tam padáme a běháme. Ale konstrukce to celé drží a je to skvělé," pochvaluje si.
Podle autorky kostýmů Sylvy Zimuly Hanákové jsou kostýmní zkoušky vždycky hrozné: „Nic nesedí a nikomu to nesluší. Vždycky ale doufáme, že se to spraví, vše zvládneme a bude to vypadat dobře.“
Nejhorší je podle ní první den, kdy si herci vezmou kostýmy: “Vlastně v tom trošku neumí chodit – krinolíny padají, pláště zavazí, masky padají. To je vždycky katastrofa.“
Inspirace zdí
K vytvoření kostýmů ji inspirovala nejenom Shakespearova komedie, ale i prostředí, ve kterém se v rámci Letních shakespearovských slavností odehrává.
„Myslím, že jsem měla jasno, když jsem viděla tady tu zeď – omšelou a oprýskanou – a prostředí. Věděla jsem, že nechci dělat výpravné kostýmy s tunou portiček a zdobení, ale že bych chtěla udělat kostýmy trošku opršelé, měkké a trochu odhalené. Proto jsou na scéně krinolíny, které jsou vidět. Stejně tady mohu vidět zdivo, tak jsem měla pocit, že bude hezké, když kostým nebude mít nános krajek a ozdůbek, ale zůstane strohý s jasnou siluetou.“
Podle autorky kostýmů se s každým představením stávají kostýmy lepší. Ona sama má raději, když jsou tak trochu pomačkané a ušmudlané, aby herci působili věrohodně.
„Tím pádem jim hraní pomáhá. Trošku se to jakoby zpatinuje a změkne. Herec se v kostýmu zabydlí,“ dodává Hanáková.
Inscenace Jiřího Menzla Mnoho povyku pro nic je hlavní premiérou letošních Letních shakespearovských slavností. Jejich organizátoři počítají s mnoha reprízami, takže na závěr slavností 6. září budou kostýmy čistírnu skutečně potřebovat.