Zpožděné zavazadlo dokáže cestování znepříjemnit. Náklady uhradí letecká společnost
V letní turistické sezóně řeší problém se ztrátou nebo zpožděním zavazadel víc lidí než obvykle. Většinou se to týká těch, kteří se vydají na dovolenou sami bez cestovní kanceláře a kupují si letenku s přestupem. V případě zpoždění delších než 24 hodin už letecké společnosti hradí náklady.
Komplikace s kufry zažila před týdnem třeba 30letá Pavlína z Prahy. S přáteli letěla z New Yorku a přestupovali v Londýně. Tam zavazadla zůstala.
„Na reklamacích nám nebyli schopni říct, proč se tomu tak stalo. My jsme si vydedukovali, že to bylo způsobené tím, že jsme měli strašně krátkou dobu v Londýně na přestup. Naše letadlo z New Yorku mělo hodinu zpoždění," popisuje nepříjemnou situaci Pavlína.
Skupinka dostala informaci, že kufry přiletí pozdějším letadlem před 20. hodinou večer. A že si mají zavolat na speciální linku.
„V jedenáct jsme volali na letiště, co se děje, že kufry nikde nejsou. A telefonní číslo, které nám dali, už nikdo nezvedal. Ve dvanáct jsme měli telefon, že kufry stojí před domem a máme si je vyzvednout. Byli na nás milí, jen nám mohli říct, že nám kufry nepošlou ihned potom, co letadlo přistane," myslí si.
V tomhle případě - kdy cestující čekali na zavazadla necelých deset hodin, letecká společnost škodu nekompenzuje. Na přesný postup se ptají zklamaní zákazníci i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Tajemnice Kateřina Petříčková popisuje situaci, kdy cestující nemá zavazadlo déle než 24 hodin:
„V případě delších zpoždění už letecké společnosti hradí nucené náklady. Cestující si musí schovávat daňové doklady za útraty za zboží a věci, které musel vynaložit z důvodu toho, že se mu zpozdilo zavazadlo.“
Při hledání kufrů a tašek na světových letištích podle Petříčkové výrazně pomáhají i jejich barvy a hlavně označení:
„Cedulka se jménem a adresou v anglickém jazyce nebo bez diakritiky, aby byl nápis čtivý v rámci mezinárodní cesty. Někteří cestující si rovněž označují zavazadla různými nášivkami, aby byla zavazadla rozeznatelná,“ dodává Petříčková.
Češi se ptají na rady i další organizace - Asociace cestovních kanceláří. Jan Papež spojuje komplikace s kufry hlavně s velkými světovými letišti:
„My jako cestovní kanceláře strašně neradi vozíme klienty přes Paříž nebo Londýn, které jsou opravdu rizikové. A kde se velmi často stává, že se zavazadlo někam zatoulá. Velký problém je to především u poznávacích zájezdů, kde je riziko, že zavazadlo neuvidíte několik dní.“
Papež upozorňuje i na pojištění zavazadel. Doporučuje ho hlavně při cestování s přestupy. V případě, kdy cestující reklamuje poškozené zavazadlo, musí prokázat, že na něm vada nebyla už při odbavení.