Ani druhý den stávky ostravských řidičů dohodu nepřinesl
Stávku řidičů ostravské hromadné dopravy provází už druhým dnem agresivní chování a neústupnost obou stran. Vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) nechce vyhovět požadavkům odborů na pětiprocentní zvýšení platů. Jak se zdá, kompromis je zatím v nedohlednu.
Odboroví předáci z různých úseků jsou velmi optimističtí, i když se jakékoliv oficiální počty stávkujících zjišťují velmi těžko.
„Ti, co včera jezdili, se přidávají k nám. Přibývá nás, a to je výborná věc,“ říká předseda odborářů Ivo Protivínský.
Narůstá také agresivita. Vedení Dopravního podniku Ostrava tvrdí, že někteří stávkující zaměstnanci ty nestávkující zastrašují.
„Vyzýváme veřejnost k tomu, aby pomohla odhalit všechny ty, kteří perzekuují v současné době jezdící řidiče,“ nabádá ředitel podniku Roman Kadlučka.
Jízdní řády, které momentálně v Ostravě platí, jsou k dispozici na internetových stránkách www.dpo.cz. Pro informace je možné telefonovat i na čísla 597 401 555, 597 401 556 nebo 602 121 010.
Zatímco dopravce počítá ztráty - jen na tržbách to je denně 700 tisíc korun, stávkující řidiči sbírají další podporu a zatím nepolevují v odhodlání dál bojovat za své mzdy, které se teď, jak sami tvrdí, rovnají platu uklízečky.
Odboráři i dopravní podnik trvají na svém
Dnes odpoledne se zástupci obou stran sešli, jejich pozice se ale sblížit nepodařilo. Kadlučka zdůraznil, že finanční možnosti dopravního podniku jsou omezené a víc než navrhovaných 1,5 procenta s garancí stejného nárůstu i na příští rok v současné situaci nelze na platech přidat.
V Ozvěnách dne Radiožurnálu mluvil za odboráře jejich předseda Ivo Protivínský, Dopravní podnik Ostrava zastupoval ředitel Roman Kadlučka
„Žádný posun kupředu. Nedostali jsme zatím žádnou jinou nabídku než jeden a půl procenta do tarifní mzdy pro letošní rok,“ potvrzuje i předseda odborářů Ivo Protivínský. „Nám se jedná o to, aby město sáhlo do kasy,“ dodal.
Město ale navýšení dotací pro dopravní podnik vylučuje. Při splnění stávající nabídky na zvýšení platů a v souvislosti se zdražením nafty by prý už tak muselo najít dohromady 50 milionů korun.
Rozdíl mezi požadavky odborů a tím, co podnik nabízí, představuje v konečném součtu dalších asi 40 milionů. Aby DPO mohl odborářům vyhovět a tyto peníze skutečně vyplatit, musel by podle vedení firmy zdražit jízdné o 20 procent.
Městská hromadná doprava zatím jezdí v Ostravě v omezeném rozsahu podle nedělních jízdních řádů. Ředitel dopravního podniku dnes oznámil, že od zítřka budou kvůli stávce některé spoje zajišťovat jiní dopravci. Odboráři na páteční ráno opět chystají průvod městem.