Evropský den bez aut vyhnal motoristy ze Smetanova nábřeží v Praze
Jak vypadá velkoměsto bez aut, si dnes mohli vyzkoušet lidé v Praze. Smetanovo nábřeží se změnilo téměř k nepoznání, kolony i zaparkovaná auta nahradili cyklisti, bruslaři a chodci. K vidění byly také stánky s programem pro děti i dospělé. Dnem bez aut vyvrcholil Evropský týden mobility.
Lidé se v Praze vypravili na tradiční podzimní cyklojízdu a nábřeží mezi Národním divadlem a náměstím Jana Palacha se pak proměnilo v jeden velký bulvár. Na své si přišly hlavně děti.
„Na tomhle kole si návštěvník může vyzkoušet, jak je vlastně těžké vyrobit elektrickou energii. A návštěvník si sedne na kolo a šlape. A jak dlouho zvládne, aby ta žárovka, která je na řídítkách, vydržela svítit,“ vysvětloval instruktor.
Jinde předváděli záchranáři vybavení, které při své práci používají, a o kousek dál jezdily děti na koloběžkách nebo elektrokolech slalom.
„Má to vlastně baterii, takže je to elektrokolo. Dvakrát šlápnete a jedete. Jenom šlapete a tady si můžete i přidávat plyn. Ale dávejte pozor,“ varovala mladá žena. „Je to spíš pro rodiče, kteří mají děti a chtějí jezdit na výlety, které děti třeba nemůžou,“ dodala.
Kdo už kolo doma má, ale nechce se mu šlapat, mohl si u dalšího stánku koupit sadu na jeho přestavbu. Tradiční kola i ta poháněná bateriemi si mohli zájemci také půjčit.
Cyklistů je v Praze málo
Po nábřeží vyčištěném od aut se na elektrokole projel i primátor Bohuslav Svoboda z ODS. Pak ale Radiožurnálu prozradil, že o pravidelném cestování na kole do práce zatím neuvažuje.
„Bohužel mi to moje práce asi mnoho neumožní, protože jezdím celý den a musím být v obleku, takže ani elektrokolo by to úplně nevyřešilo. Navíc jezdím z Vinohrad a doprava přes úplné centrum není dobrá,“ připustil primátor, kterého na koni doprovodil herec a chovatel koní Václav Vydra.
Primátor připomněl, že Praha patří mezi světovou špičku ve využívání hromadné dopravy, v podpoře cyklistiky jsou ale rezervy.
„V Praze je hromadná doprava a doprava auty padesát na padesát. Dokonce jsou měsíce, kdy šedesát procent Pražanů jezdí hromadnou dopravou, což je vlastně evropský unikát. To nikde v takovéto intenzitě není. Ale v čem na tom jsme špatně, že cyklistiky máme velmi málo. To se pohybuje někde řádově okolo pěti procent. Nejúspěšnější evropská města mají tak těch 28,“ uvedl.
Praha má podle něj nevýhodu v tom, že je narozdíl od mnoha jiných měst plná kopců.
Evropský týden mobility má motivovat lidi ve městech k tomu, aby využívali i jiné způsoby dopravy než automobil. V pražském Karlíně při této příležitosti zavedli po vzoru některých měst v západní Evropě takzvanou zónu Tempo 30.
Nejvyšší povolená rychlost je teď v Karlíně omezena na 30 kilometrů za hodinu. I v jednosměrných ulicích je tam také povolen obousměrný provoz cyklistů. Opatření má zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů a snížit hluk z automobilové dopravy.