Lázně v Janských Lázních hospodařily v letní sezoně s mírným ziskem
Lázně v Janských Lázních snížily v letní sezoně ztrátu v hospodaření. Bylo to ale za cenu masivního propouštění a také vybírání, podle některých kritiků sporných, poplatků. Lázně dokonce svým oponentům vyhrožovaly soudem.
V Janských Lázních přišlo v minulých měsících o práci dvacet procent zaměstnanců. Také proto se státní lázně dostaly v minulých měsících z červených čísel, tedy hospodařily s mírným ziskem.
„Všechny měsíce až do května byly ztrátové. Každý měsíc jsme realizovali ztrátu, celkem asi 35 milionů. Červen byl ziskový jako takový, červenec a srpen také,“ říká ředitel lázní Josef Šimurda. Pod jeho vedením tak lázně snížily letošní ztrátu téměř o šest milionů korun. Aktuálně prý tak vyhlášené léčebně Vesna uzavření nehrozí.
„Vesna pro nás dneska představuje zhruba 60 až 70 procent tržeb. Produkuje větší tržby než léčebna dospělých. Je stabilizujícím prvkem ekonomiky lázní,“ doplňuje Šimurda.
Každý měsíc musí lázně vydělat alespoň dvanáct milionů korun a ředitel Šimurda se peníze snaží získat různě. Asi 250 tisíc například přineslo to, že se lázeňský bazén otevřel široké veřejnosti, další peníze šly z komerční klientely, která si pobyt platí na 100 procent.
Kroky vedení někteří kritizovali
Některé kroky vedení ovšem kritici označovali za protiprávní. Například vybírání poplatků od rodičů postižených dětí.
„Původně se měla na rehabilitační pobyty doplácet částka 200 korun, poté se částka snížila na 100 korun denně. Pak se měnila různá zdůvodnění proč. Nejdřív, že je to za stravu a ubytování, to se ale ukázalo na pojišťovně, že je to protizákonné. Pak to začali zdůvodňovat tím, že je to doplatek za to, že budu ubytovaná s dcerou na jednom pokoji,“ popisuje své zkušenosti Hana Pánková, která se svými dvojčaty jezdí do Janských Lázní už několik let.
Jako členka sdružení Zachraňme Vesnu tohle jednání ostře kritizovala. I bez dodatečných plateb totiž za téměř dvouměsíční pobyt platila desetitisíce korun. Výsledkem její kritiky byla předžalobní výzva, ve které ji právní kancelář zastupující lázně vyzývala, aby přestala poškozovat pověst Vesny.
„To jsem opravdu nečekala. V jednu chvíli jsem vůbec nevěděla, jak se zachovám, co to bude. Přece jen já jako pacient lázní nemám šanci se jakkoli bránit proti tak velkému korpusu,“ říká Pánková.
Dočasný smír
Rétorika a způsob komunikace ale podle Šimurdy lázně skutečně ohrožovaly. „Vytvářely ovzduší, že lázně už krachují. Stávalo se nám, že volali klienti, že by k nám sice jeli, ale protože krachujeme, tak že to ani nemá cenu,“ vysvětluje právní řešení situace ředitel lázní.
Teď ale obě strany alespoň dočasně uzavřely jakési příměří. Vedení lázní změnilo poplatky tak, že aktuálně vybírá jen dvacet korun denně za televizi a stejnou částku za ledničku a pacienti mají šanci tenhle nadstandard odmítnout.
„Mám na pokoji jenom ledničku. Televizi nepotřebuji, protože s těmahle dvěma děcky na to stejně není čas,“ uzavírá Pánková.
Otázkou je, jak si lázně povedou mimo hlavní sezonu a jestli se letošní téměř 30milionová ztráta nebude dál prohlubovat.