Obce v případě rozšiřování Letiště Vodochody zvažují právní kroky
Obce v okolí Letiště Vodochody nesouhlasí s jeho rozšířením ani v případě kladného posouzení vlivu letiště na životní prostředí. V takovém případě by zvážily právní kroky. Dnes to oznámili zástupci sdružení Stop Letišti Vodochody. Proti stavbě je i Středočeský kraj. Skupina Penta, které letiště patří, je přesvědčena, že projekt je v souladu s českou legislativou. Veřejné projednávání vlivů stavby na životní prostředí je na programu zítra. Na jeho základě se ministerstvo životního prostředí rozhodne, jestli projekt schválí.
Pokud ministerstvo životního prostředí projekt nakonec schválí, obce zváží právní kroky.
Hostem Ozvěn dne byl generální ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur a hejtman Středočeského kraje za ČSSD Josef Řihák
„To je na dohodě s obcemi. Kraj by měl sounáležet s obcemi. Potom to dostane stavební úřad a dál mohou obce uplatňovat svá práva, případně i kraj jako takový,“ říká hejtman Středočeského kraje za ČSSD Josef Řihák.
Letiště by se mělo rozšířit podle ředitele Letiště Vodochody Martina Kačura kvůli velké poptávce cestujících po letecké dopravě:
„Směr, kterým budeme zaměřeni, je na nízkonákladové letecké společnosti, které Prahu a region Prahu nevyužívají v takové míře, v jaké by si zasloužila.“
S rozšířením letiště nesouhlasí obce v okolí. „My jsme proti vlivu na občany – především proti hluku. Vše se musí splňovat s ohledem na životní prostředí, v tomto prostoru žijí lidé,“ připomíná Řihák.
Obce jsou proti stavbě i v případě, že zpráva o dopadech na životní prostředí projde. Veřejné projednávání vlivů stavby na životní prostředí je na programu zítra.
„Už v roce 2011 jsme dali souhlas EIA za podmínky důsledného vypořádání připomínek dotčených obcí a maximální ochrany obyvatel před možnými negativními vlivy hluku. A k tomuto posudku nevyšlo vypořádání, a proto jsme proti," zdůvodňuje Řihák.
Obce žádaly zapracování desítek připomínek. „My máme velké připomínky především k hluku, který bude enormně ovlivňovat občany, kteří tu budou žít," zmiňuje hlavní připomínku Řihák.
Podle Kačura se ale letiště s připomínkami vypořádalo. Podle něj byly vytvořeny nové příletové a odletové tratě tak, aby se letadla co nejvíce vyhnula zastavěným územím.
Dále se omezily určité hlukové typy letadel, které by na letišti mohly přistávat. Omezila se také velikost letadel, zrušen byl noční provoz.
Letiště Vodochody
- patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta,
- mělo by odbavit 3,5 milionu cestujících ročně,
- určeno pro nízkonákladové společnosti, nepravidelných a privátních letů,
- fungovat by mělo nejdříve v roce 2016.
Letiště nabízí i instalaci monitoringu hluku, který bude sledovat, zda hygienické limity jsou nebo nejsou překračované a na základě toho by se upravil provoz.
"Pokud by hrozilo překračování hlukových limitů v nejbližším okolí letiště, tak bychom nemohli jít na 35 tisíc pohybů letadel za rok, který očekáváme, ale budeme moci mít takové množství pohybů, které zajistí, že hygienické limity hluku budou splňované," slibuje Kačur.
Všech 11 referend se vyslovilo proti stavbě. „K dnešnímu dni se v rámci referend vyjádřily proti rozvoji letiště nějaké čtyři tisíce obyvatel ze 30 tisíc. Nejde zevšeobecňovat, že jsou všichni proti,“ argumentuje Kačur.