Praha bude vyšetřovat, kdo může za zdražení stavby tunelu Blanka
Primátor Prahy Bohuslav Svoboda sdělil, že stavba tunelu Blanka se prodraží zhruba o 10 miliard korun. Stála by tak 35 miliard. První náměstek primátora Karel Březina připustil, že náklady mohou ještě vzrůst. Podle Metrostavu za nárůstem ceny stojí požadavky ze strany města.
Tiskový mluvčí stavební firmy František Polák vysvětluje, že za navýšením stavby stojí investro – tedy odbor městského investora. To připouští i Karel Březina: „Je potřeba každou položku velmi důkladně zdůvodnit a budou to muset zdůvodňovat ti, kteří tyto položky zapříčinili. Na straně města to bude odbor městského investora.“
O stavbě tunelu Blanka mluvili na Rádiu Česko první náměstek primátora Karel Březina a Tiskový mluvčí skupiny Metrostav František Polák
Tunel měl původně stát 27 miliard, celková cena by ale mohla dosáhnout až 37 miliard korun. Podle primátora selhal odbor městského investora, který donedávna vedl Jiří Toman.
„Já bych chtěl, aby proběhla kontrola všech těchto vynaložených výdajů na navýšení těchto prací a aby každá položka byla velmi detailně zdůvodněna,“ popisuje následné kroky města náměstek primátora a dodává „Na druhé straně budeme jednat se všemi dodavateli na téma zlevnění alespoň v poslední fázi, než tunelový komplex bude otevřen,“ řekl Karel Březina.
Březina také řekl, že stavba je zatížena dvoumiliardovým dluhem. Dvě miliardy určené na tunel Blanka totiž odčerpalo město za předchozího vedení na jiné dopravní stavby.
První náměstek pražského primátora Karel Březina mluvil v pořadu Stalo se dnes o problémech při výstavbě tunelu Blanka.mp3
„Promítá se to tím způsobem, že nebudeme schopni otevřít tunelový komplex Blanka v roce 2012, což byl podle mého názoru velmi planý slib minulé politické reprezentace,“ uvedl Březina.
Otevření tunelového komplexu Blanka odhaduje podle svých slov na přelom roku 2013 a 2014.
Na selhání odboru městského investora upozornil už v roce 2009 audit firmy Ernst & Young, podle které hrozilo u vypisování veřejných zakázek „šití na míru“ vybranému uchazeči. Audit firmy Deloitte zase v roce 2006 zjistil, že k řadě městských stavebních projektů jsou podepisovány dodatky, aniž by bylo přesně popsáno proč.