Pražští strážníci budou o Vánocích mírnější k řidičům špatně parkujícím v zónách placeného stání
Zóny placeného stání v Praze zpravidla vyhovují rezidentům, kteří se tak nemusejí strachovat o parkovací místo. Řidičům, kteří v příslušných městských částech potřebují pouze něco vyřídit nebo zajít na návštěvu, ovšem přinášejí jen komplikace. Blíží se ale Vánoce, a tak se pražští strážníci rozhodli být shovívavější.
Zatímco po zbytek roku postupuje městská policie vůči řidičům, kteří neoprávněně parkují v modrých zónách, zcela nekompromisně, v závěru roku jim spíše domlouvá.
„Od 21. do 2. ledna v podstatě již tradičně několik let omezujeme náš restriktivní postoj k dodržování dopravního značení, zejména v zónách placeného stání,“ konstatuje náměstek pro výkon služby pražské městské policie Ludvík Klema.
Redaktor Petr Jansa zjišťoval, jak přísní budou na řidiče pražští strážníci během vánočních svátků
„Je to samozřejmě po dohodě s městem a s provozovateli zón. Dá se tedy říci, že jsme tolerantnější, zejména k mimopražským řidičům,“ dodává.
Řidiči se většinou spíše než pokuty obávají odtažení nebo nasazení botičky. Špatné parkování tak stojí další peníze i čas.
Až na výjimečné případy trestné činnosti nebo blokování městské hromadné dopravy či záchranářů ale policisté v následujícím období nevyužijí ani tato opatření.
„Obecně se dá říci, že opravdu zůstaneme u toho řízení blokového. A jeho součástí je ve vyjmenovaných případech také takzvaná domluva. A tam mohu potvrdit, že opravdu strážníci, pokud nebudou muset, tak k blokovému řízení sahat nebudou,“ říká Klema.
Zóny placeného stání zavedla jako první pražská městská část Praha 1. Od roku 1996 si tak řidiči museli zvyknout na modrou zónu pro rezidenty a oranžové a zelené zóny, kde se za parkování musí platit. V letech 2007 a 2008 byly zóny postupně zavedeny na Praze 2, Praze 3 a Praze 7.
Po dobu všech tří vánočních svátků bude navíc parkování v oranžových a zelených zónách zdarma. Řidičům se vyplatí sledovat, jestli konkrétní městská část nenabízí ještě další úlevy.
„Jednotlivé radnice městských částí si různým způsobem časovým provoz zón ještě upravují. To je víceméně ekonomicko-právní stránka, do té my zasahovat nemůžeme, ale dá se říci, že kopíruje naše rozhodnutí. To znamená, i radnice jdou vstříc nejen rezidentům, ale i návštěvníkům městských částí a jsou k nim benevolentnější ve vztahu k neplacení zón,“ upozorňuje Klema.
Strážníci v neposlední řadě omezí v samotném závěru roku měření rychlosti. V Praze totiž trvale sledují dodržování rychlosti jen u dětských hřišť, základních škol a dalších školských zařízení, nikoliv na místech, kde byla rychlost uměle snížena.
„Nemá význam měřit rychlost u zavřených škol a u zařízení, kde se děti ani nikdo v podstatě nepohybuje,“ vysvětluje Klema.
Řidiči přesto nemohou v závěru roku jezdit bez dodržování pravidel. Ani strážník, ani policista totiž ze zákona nemůže porušování pravidel přehlížet. Zejména pokud by motorista ohrožoval ostatní.