Více než stovka českých vojáků se účastní letošního největšího cvičení NATO v Polsku
Polsko hostí letošní největší cvičení Severoatlantické aliance. Pod názvem Steadfast Jazz 2013 se ho účastní 6000 vojáků z dvaceti členských států NATO a také Ukrajiny. Svoje nezastupitelné místo v sestavě spojeneckých sil mají i čeští vojáci. V polském vzdušném prostoru mají naše barvy bitevníky z letecké základny v Čáslavi.
„Právě v rámci předletové přípravy prověřujeme schopnost avionických systémů na palubě,“ vysvětluje v hangáru hlavní inženýr letecké základny v Čáslavi David Kudrna, odkud se line zvuk, který zdánlivě může připomínat hlučnější vysavač.
V tomto hangáru se opravují slavné L-159 i nadzvukové bojové letouny nesoucí označení Jas-39 Gripen.
„Letoun byl převzat, má dokončené práce a v tuhle chvíli bude odtažen,“ dodává Kudrna.
Tento týden je režim letecké základny plně podřízený potřebám aliančního cvičení pozemních jednotek, válečného námořnictva a právě také vzdušných sil.
„Cvičení je rozděleno na dvě části. V první části jsme měli naše letouny v Litvě, kde podporovaly výcvik místních vzdušných sil. V druhé části působíme s letouny L-159 Alka z polských základen a létáme v jejich vzdušném prostoru. Současně s nimi působí i naše letouny Gripen ve vzdušném prostoru České republiky a Polska,“ popisuje letošní cvičení NATO zástupce velitele čáslavského letiště Martin Nezbeda.
Právě letouny, které v rámci cvičení startují a přistávají v Čáslavi, musí před každou akcí projít pečlivou kontrolou. Podle Nezbedy se kontroluje celkový stav letounů, únik paliva, hydraulické kapaliny a to, zda je letadlo nepoškozené.
Pokud technici neshledají žádnou závadu, mohou gripeny do vzduchu.
Aliančního cvičení Steadfast Jazz 2013 se postupně účastní asi 110 českých vojáků. Patří k nim i pilot gripenu Petr Dřevecký. I když jde jen o nácvik společných postupů spojeneckých sil, nebere kapitán obranu vzdušného prostoru na lehkou váhu.
„Máme určený prostor, kde máme deklarovaný určitý způsob boje. V tomto případě zabezpečujeme to, aby pod námi naše vojska mohla fungovat a aby je nenapadl protivník. To znamená, že je bráníme proti úderům ze vzduchu,“ upřesňuje Dřevecký.
Kromě toho zvládají čeští piloti nadzvukových stíhaček i doplňování paliva za letu. „Letíme k tankeru, kde doplňujeme palivo. Hraje tam roli hodně faktorů, počasí a turbulence. Během cvičení jsme jediná letka, která tohle dělá,“ dodává Dřevecký.
Cvičení NATO se kromě našich letců účastní třeba i čeští specialisté na chemickou a biologickou ochranu.