Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) upozornila svého švédského kolegu Pala Johnsona, že ceny vojenského materiálu stoupají po celém světě a že by se letouny měly modernizovat.
Akce k založení republiky se v sobotu konají i na dalších místech republiky. Pavel v poledne rovněž jmenuje nové generály a večer udělí státní vyznamenání.
Ministerstvo obrany dokončuje vyjednávání o jedné z největších investic v historii české armády – nákupu amerických stíhaček F-35. Opozice si stěžuje, že nemá dost informací.
Do bitvy, která trvala zhruba hodinu, se zapojila dvacítka kusů těžké vojenské techniky. Scénu dotvářelo několik domků, kostel a hřbitov, polovina vesnice při ukázce lehla popelem.
Nová dopravní letadla, vrtulníky i stíhačky – vzdušné síly čeká turbulentní rok, připravují modernizace za desítky miliard korun. V rozhovoru pro iROZHLAS.cz to rozebírá jejich velitel Petr Čepelka.
Vstupu Švédska do Severoatlantické aliance brání barikáda Turecka a Maďarska. „Nepodali jsme přihlášku pro vstup do Turecka, chceme do Severoatlantické aliance,“ ohrazuje se Fredrik Jörgensen.
„Střílíme osm raket, protože finančně je to náročné cvičení. Máme zaplacené dvě prezentace dronů, která každá má čtyři fléry, to znamená čtyři cíle,“ říká velitel jednotky.
Pilot stíhačky JAS-39 Gripen byl vybrán jako náhradník pro misi Evropské kosmické agentury. Díky tomu dnes čelí velkému mediálnímu ohlasu a je přirovnáván k novodobému Remkovi
Dny NATO jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě. Lidé na ně jezdí z celé republiky i ze zahraničí, i v sobotu byla podstatná část návštěvníků z Polska.
O pomoc při střežení slovenského vzdušného prostoru Českou republiku požádal v červnu slovenský ministr obrany Jaroslav Naď. Podobná žádost směřovala i do Polska. Obě země výpomoc přislíbily.
Letoun páté generace, americká stíhačka F-35, dle jeho slov nebyl nejdražší možností, která byla ve hře. Celkem se rozhodovalo mezi sedmi nabídkami ze čtyř zemí.
Ministerstvo obrany chce pořídit 24 letadel. Aktuálně má armáda 14 stíhacích strojů gripen. Oslovení experti se shodují, že letouny F-35 Lightning jsou technologicky vyspělejší než gripeny.
„Já jsem s panem ministrem Švédského království měla bilaterální schůzku, nic takového na ní nezaznělo, takže skutečně mi přijde, že tady překračuje pan velvyslanec svojí pravomoc,“ řekl Černochová.
Podle bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého se zvyšuje celková schopnost Severoatlantické aliance reagovat na jakékoliv hrozby, které dnes představuje Rusko.
Podle švédského velvyslance Fredrika Jörgensena by letouny byly modernizovány a Česko by si zároveň mohlo zakoupit jejich nejmodernější verzi Gripen E.
V českém tisku se v sobotu dočtete, že bránit stát by v budoucnu mohli taky civilisté, píše Mf Dnes. Deník Právo pak informuje o tom, že česká armáda hledá náhradu za švédské stíhačky Gripen.
Mise Air Policing, která poskytuje ochranu vzdušného prostoru státům Severoatlantické aliance (NATO) bez vlastního nadzvukového letectva, se česká armáda zúčastní posedmé.
„Je tudíž možné, že v rámci shromažďování podkladů oslovili vojáci i americkou stranu, určitě to ale nelze nazvat aktivním vyjednáváním,“ uvedl Pejšek.
„Je to fyzicky náročné, hodně na páteř, neletí se jen čistá akrobacie,“ říká Českému rozhlasu Pardubice o letecké akrobacii člen skupiny Flying Bulls Stanislav Čejka.
„Přelet je ukončený. Uskutečnilo se to mezi 9.00 a 11.00. Jedno letadlo nám tady zůstalo kvůli technické závadě,“ uvedl Švancara. Podle něj by měl letoun do Pardubic zamířit později.
„Stroj, na kterém byla identifikována závada při tankování paliva, zůstává nadále v litevské základně Šiauliai a s odstraněním závady se počítá v následujících několika dnech,“ uvedla armáda.
„Gripen odstartoval z Ämari, přistál v Šiauliai, kde bylo plánováno doplnění paliva. Bohužel je tam technická závada. Teď řešíme, jak vážná ta závada je,“ uvedl Tománek.
Piloti střeží vzdušný prostor nad Pobaltím už od začátku září spolu s belgickým a dánským letectvem, společně se také účastní výcvikových misí a tréninků.
Češi působící v Pobaltí v rámci ostré hotovosti aliančního systému protivzdušné obrany vždy museli identifikovat nekomunikující stroje. Pokaždé to byly vojenské letouny vzdušných sil Ruské federace.