Vzpomínka na Dakar '86: v Kopřivnici renovují dakarský speciál, našli ho náhodou na internetu
Zatímco moderní vozy značky Tatra právě bojují o čelní místa v rallye Dakar, v samotné automobilce restaurují jeden ze dvou prvních soutěžních speciálů, který vznikl před více než 30 lety.
Technici v kopřivnické Tatře rozebrali a zase částečně složili soutěžní nákladní automobil z rally Paříž–Dakar 1986. Mechanici na voze pracují ve stejné hale, kde ho jejich předchůdci před víc než 30 lety postavili. Kromě opravy následků menší nehody součástky víceméně jen prohlížejí.
Renovaci dakarského speciálu má na starosti mechanik prototypové díly Tatra Trucks Petr Gilar. „Vozidlo má zkompletovaný podvozek, doděláváme akorát drobné lakování. Nejpodstatnější asi bude dotvořit vzduchovou soustavu a budeme pokračovat dál s elektrikou a kabinou,“ říká Gilar.
„To auto muselo někdy v průběhu 30 let, kdy sloužilo, dostat dost zásadní a velkou ránu na pravou přední část,“ dodává Radomír Smolka, technický ředitel. „Jak můžete vidět, pravá část je opravdu navařovaná a je poznat, že kus toho rámu byl vyráběn někde podomácku,“ dodává.
Soutěžní speciál po závodě Tatra prodala a Smolka ji až nedávno objevil podle fotek na internetu. Automobilka se s francouzským majitelem domluvila na výměně za moderní auto. Závodní vůz přijel loni do Kopřivnice po vlastní ose. „Kromě jednoho vysypaného ložiska, jednoho poškozeného kola na diferenciálu a ohnuté polonápravy, kterou jsme museli vyměnit, tak všechno šlo zpátky, jen auto prošlo nějakou kontrolou,“ dodává Smolka.
Dva soutěžní vozy pro Dakar 1986 vznikly menšími úpravami sériových aut. V současnosti vzniká nová dokumentace na nástavbu, která se nedochovala v původním stavu. Speciál musí být hotový nejpozději v květnu, jelikož se má stát hlavním lákadlem rally z Vídně do Kopřivnice k 120. výročí zahájení výroby aut.