Velká cena Číny v režii McLarenu. Závod ovládl Piastri, druhý dojel stájový kolega Norris
Velkou cenu Číny vozů formule 1 ovládli piloti týmu McLaren. Zvítězil Oscar Piastri, který porazil o téměř deset sekund stájového kolegu a lídra šampionátu Landa Norrise. Třetí dojel na trati v Šanghaji George Russell z Mercedesu, čtvrtý skončil po manévru v závěru Max Verstappen z Red Bullu. Z původně pátého a šestého místa byli dodatečně kvůli porušení technických regulí diskvalifikováni oba piloti Ferrari Charles Leclerc a Lewis Hamilton.
Třiadvacetiletý Piastri uspěl po startu z pole position a vybojoval třetí triumf v kariéře. McLaren vyhrál i druhý závod v sezoně a zvýšil vedení v Poháru konstruktérů, v němž obhajuje loňský triumf. Před týdnem vyhrál v Austrálii Norris.
„Byl to od začátku do konce neuvěřitelný víkend. Auto bylo po celou dobu úžasné. Dnes jsem byl trochu překvapený, jak se chovaly pneumatiky, ale jsem moc hrdý, jak to skončilo,“ řekl před televizními kamerami Piastri.
McLaren zaznamenal první double od loňského července, kdy jeho jezdci zabrali první dvě příčky v Maďarsku. Také tehdy vyhrál Piastri před Norrisem. Pětadvacetiletý Norris nevyužil šanci vyhrát tři závody za sebou. Vedle vítězství v Austrálii uspěl předtím také v závěru loňské sezony v Abú Zabí.
„Oscar si zasloužil vyhrát. Během celého víkendu jezdil velmi dobře. Já jsem s druhým místem spokojený. Pro tým jsou to skvělé body. Přesně takhle to chceme dělat,“ uvedl Norris, který měl v závěru potíže s brzdami a výrazně ztrácel. „Bylo to děsivé, skoro jako má nejhorší noční můra. V posledních kolech jsem ztrácel dvě, tři, čtyři sekundy a měl trochu strach. Jsem rád, že jsme to přežili a dojeli až do cíle,“ podotkl Norris.
Vítězný Piastri napravil neúspěch z Austrálie, kde byl devátý. V součtu se sobotním sprintem, v němž skončil druhý za Lewisem Hamiltonem z Ferrari, posbíral během víkendu v Číně 32 bodů. V pořadí šampionátu se posunul na čtvrté místo. „Cítím, že si to po tom minulém týdnu zasloužím. Tým odvedl skvělou práci a jsem šťastný, že jsme obsadili první dvě místa,“ doplnil Piastri.
Piastri udržel po startu vedení. Na druhé místo se posunul Norris, který překonal v prvních zatáčkách Russella. O dvě příčky naopak klesl Verstappen a z šestého místa hlásil, že před ním jedoucí Charles Leclerc má poškozené přední křídlo. Monačan si ho částečně urazil po kolizi s Hamiltonem. Oba jezdci Ferrari ale pokračovali dál.
„Nebyla to Lewisova chyba. Já se jen snažil dostat auto do třetí zatáčky. Lewis nevěděl, že tam jsem, a já netušil, že tam vjede. Byl to závodní incident. Nebyl první ani poslední. Jen je škoda, že se to stalo mezi našimi dvěma rudými vozy. Ani od jednoho z nás tam ale nebyl zlý úmysl,“ řekl Leclerc.
Ve 14. kole začali jezdci v čele stavět pro nové pneumatiky. Tou dobou již nebyl na trati Fernando Alonso z Aston Martinu, který odstoupil kvůli potížím s brzdami. Piastri udržel i přes delší zastávku vedení. Norris se sice propadl za Russella, později ho ale na trati opět překonal.
V 21. kole dostal Hamilton příkaz pustit před sebe Leclerca. Monačan se posunul na čtvrté místo a dojel třetího Russella. Přes něj se však nedostal.
Pořadí v čele se poté ustálilo. Na zadních pozicích o sobě dával vědět Brit Oliver Bearman z Haasu, který se po sérii úspěšných manévrů dostal na desáté místo. V 38. kole Hamilton zastavil podruhé pro nové gumy a spadl za Verstappena.
Nizozemský obhájce titulu zaútočil tři kola před koncem také na Leclerca dokončil na čtvrtém místě. Druhý pilot Red Bullu Liam Lawson skončil patnáctý a zůstává dál bez bodů. „Během týdne bude schůzka v Milton Keynes,“ doplnil konzultant týmu Red Bull Helmut Marko.
Výsledek na trati nakonec nebyl nic platný jezdcům Ferrari, kteří byli z Grand Prix zhruba tři hodiny po jejím skončení diskvalifikování. Monačan Leclerc za to, že jeho monopost byl při vážení lehčí, než je povolený limit, Hamilton za nadměrné opotřebení desky podlahy. Za stejný prohřešek jako Leclerc byl z výsledků vyřazen i Francouz Pierre Gasly z Alpine, jenž dojel jedenáctý.
Leclercův vůz i po náhradě poškozeného předního křídla před vážením a vyčerpáním paliva vážil 799 kg, přičemž minimální hmotnost je stanovena na 800 kg. Tloušťka desky Hamitonova vozu byla menší než povolených devět milimetrů.
„Během slyšení zástupce týmu potvrdil, že měření bylo správné a všechny požadované postupy byly provedeny korektně,“ uvedli komisaři v prohlášení. „Tým také uznal, že neexistovaly žádné polehčující okolnosti a že šlo o skutečnou chybu týmu.“
Z diskvalifikace jezdců Ferrrari těžil především tým Haas, Esteban Ocon se posunul na páté místo a nováček Oliver Bearman na osmé. Na šestou pozici postoupil Andrea Kimi Antonelli z Mercedesu a na sedmou Alex Albon z Williamsu. Po Gaslyho diskvalifikaci skončil devátý Lance Stroll z Aston Martinu a bod získal Carlos Sainz z Williamsu, jenž původně dojel třináctý.
Program mistrovství světa pokračuje za dva týdny Velkou cenou Japonska.