Čeští fotbalisté pojedou na EURO vlakem, Bílek to vítá
Na první mistrovství světa jeli fotbalisté čtyř evropských zemí do Uruguaye několik týdnů lodí. V dnešní době se týmy dopravují k zápasům a na turnaje zpravidla letadlem, na krátké vzdálenosti vede autobus.
Ovšem čeští reprezentanti se 3. června těmto zvyklostem vzepřou a do polské Vratislavi odcestují vlakem. Podobně jako třeba pozdější vicemistři světa v roce 1934 do Itálie.
Ani pro současný národní tým to není novinka, ale pro pověrčivé jedince může být úmysl dopravit se na EURO vlakem trochu nepochopitelný. Po kolejích se totiž reprezentanti vydali už předloni v září do Olomouce, kde potom zahájili kvalifikaci nečekanou porážkou od Litvy.
„Tím to nebylo,“ odmítá souvislost špatného výsledku a cesty vlakem reprezentační trenér Michal Bílek, který si naopak tuhle variantu pochvaluje. „Je to příjemnější, protože nemusíte sedět jenom na jednom místě. Uvítali jsme to.“
Reprezentanti budou mít navíc pohodlí umocněné tím, že dostanou k dispozici lůžka a speciál pro 130 lidí bude mít výprava jenom pro sebe, přičemž kapacitu zdaleka nenaplní. Úplná rarita to ale pro řadu fotbalistů nebude.
V některých zahraničních soutěžích totiž bývá cestování k zápasům vlakem běžné, jak plyne i ze vzpomínek manažera národního týmu Vladimíra Šmicera.
„Jezdili jsme z Lens do Paříže, protože to byla hodinka. A hodně jsme jezdili v Liverpoolu, protože když jsme hráli sobotní zápasy v Londýně, tak jet autobusem přes Birmingham, to bylo v pátečním odpoledni smrtící, protáhlo se to třeba na šest sedm hodin. Takže jsme jezdili vlakem a tam na nás čekal autobus,“ zavzpomínal ještě poměrně nedávný reprezentant Šmicer.
Ten si na pozadí železniční výpravy mimo jiné uvědomuje, že už přece jen patří k jiné generaci než současní hráči národního týmu.
„Doba je jiná. Pamatuji si, že když jsem ještě bydlel na vesnici, tak tam jezdila ještě taková ta malá mašinka. To se mi líbilo. Ale že v této době byli kluci zatížení na vlaky, to myslím ne,“ pochybuje reprezentační manažer o tom, že by se mezi nominovanými našel železniční nadšenec, kterému cesta do Polska vlakem udělá vyloženě radost.
Naopak údiv možná v jejich kolektivu vzbudí délka cesty. Speciálně vyzdobená souprava národního týmu pojede totiž z reprezentantivních důvodů z Prahy přes Ostravu a do Vratislavi dorazí až po sedmi hodinách.
Oproti tomu fanoušci se z Prahy dostanou na utkání českého týmu i zpátky speciálně vypravenými vlaky za pět a půl hodiny. Jen o málo delší bude cesta vlaky, které odjedou ve dnech českých zápasů z Brna se zastávkou mimo jiné v Ostravě.