Pilotem nanečisto. Vojenské letecké simulátory připraví letce do bojových misí
Simulátory armádní techniky jsou dnes už neodmyslitelnou součástí výcviku pilotů nebo třeba posádky bojových vozidel. Armáda České republiky využívá takzvané full-mission simulátory, na jejichž vývoji spolupracuje s výrobci techniky. Věrně napodobují nejen samotné stroje, ale i prostředí konkrétního místa. Reportér Magazínu Experiment Michal Šafařík si vyzkoušel, jak se takové simulátory ovládají.
V kokpitu simulátoru stíhačky na mne svítí spousta budíků, tlačítek, je tu samozřejmě knipl a taky mapa. „Pojem stíhačka je ale nadnesený, jedná se o cvičný proudový letoun L-39NG,“ opravuje mne Vlastimil Macek, vývojář společnosti VR Group.
Reportér Magazínu Experiment Michal Šafařík si vyzkoušel, jak se ovládají vojenské letecké simulátory
„Čeká vás vzlet z letiště. Je to jednoduchý úkon – odbrzdit letoun, přidat plyn a ve správnou chvíli přitáhnout řídící páku k sobě,“ popisuje, co nás v následujících chvílích společně čeká. A pak už letíme nad simulací skutečné krajiny v okolí Vodochod.
Společnost VR Group, která simulátory vyvíjí, spolupracuje s Armádou ČR na výcviku vojáků už 25 let. „Tento konkrétní simulátor je určený k výcviku pilotů – k jejich seznámení se s celým letounem a tím, jaké má systémy pro řešení vojenských úkolů,“ upřesňuje Vlastimil Macek.
Gameři, držte si klobouky!
Já mezitím provádím prudký manévr a pro můj žaludek to není úplně nejpříjemnější.
„Sedíte ve stejném kokpitu, v jakém sedí pilot ve skutečném letounu. Máte v ruce řídicí páku, ve které simulujeme síly, takže vám to při řízení dává reálný odpor,“ vysvětluje mi zástupce společnosti VR Group, proč se tento letecký simulátor, co se věrohodnosti týče, nedá vůbec srovnat s herní simulací.
Státní společnost VR Group na těchto simulátorech spolupracuje přímo s výrobci techniky. „Takzvané full-mission simulátory nahrazují výcvik na reálné technice,“ vysvětluje předseda představenstva Vít Ryška. „Používáme reálný software, který implementujeme do simulátoru. To znamená, že když se změní software v letadle, změní se analogicky i v simulátoru.“
Zákazníci za něj zaplatí až desítky milionů korun. „Pro Armádu ČR a NATO jsme vystavěli simulační centrum ve Vyškově. A pak tu jsou zahraniční zákazníci, například slovenská Akademie ozbrojených sil nebo také zákazníci ve Vietnamu, v Etiopii…“ vyjmenovává Vít Ryška.
Souhra týmu je základ přežití
VR Group ovšem nevyvíjí jen letecké simulátory, ale také třeba simulátory pro pozemní výcvik posádky bojového vozidla. Ty jsou dvojího typu: první v každém detailu napodobuje reálnou techniku a slouží pro seznámení se s vozidlem.
„A pokud potřebujete cvičit souhru větší skupiny, tak na to se používají taktické simulátory, které jsou mnohem jednodušší konstrukce, jako tady vidíte například před sebou,“ doplňuje vývojář pozemních simulátorů Vladimír Florián, se kterým vzápětí společně nasedáme do simulátoru pásového vozidla.
„Z vozidla je omezený výhled, proto je potřeba souhra více členů posádky,“ vysvětluje, proč on má před sebou volant a já joystick. Jsme oba v jednom týmu, ale každý bude mít za úkol něco jiného.
Trénink bojových situací
„Vy se nacházíte na pozici velitele, který má za úkol komunikovat s nadřízenou jednotkou, koordinovat činnost celé osádky nebo taky usnadňovat koordinaci s dalšími vozidly v jednotce,“ objasňuje.
Hned vedle simulátoru pásového vozidla je několik monitorů, na kterých je možné sledovat pohyb všech jednotek, které právě trénují na simulátorech.
„Dají se jim také zadávat rozsáhlé úkoly. Můžete doplňovat další jednotky, ať už nepřítele nebo spojence, které jsou řízeny počítačem, a tak vlastně simulovat mnohem komplexnější situaci na virtuálním bojišti,“ říká Vladimír Florián.
VR Group vyrábí také třeba simulátory virtuální střelnice anebo vrtulníků. A v budoucnosti by chtěla vyvíjet i simulátory stíhaček F-35.