Nejrychlejší rychlovlaky jezdí v Asii, rychlostí až 431 kilometrů v hodině

Přesně před 30 lety byl slavnostně zahájen provoz francouzských rychlovlaků TGV. Symbol technologické vyspělosti se od té doby rozšířil i do dalších evropských zemí a TGV dnes jezdí podmořským tunelem i do Londýna. Na rozvoj superexpresů ale vsadily i některé asijské země, především Japonsko a Čína. Tamní rychlovlaky jezdí více než 300kilometrovou rychlostí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čínský rychlovlak

Čínský rychlovlak | Foto: Robert Mikoláš

Historie provozu japonských šinkansenů se přitom začala psát už v roce 1964, kdy na koleje mezi Tokiem a Osakou vyjel první z nich. Od té doby se právě tato trať stala vůbec nejvytíženější na světě, ročně jí totiž využije přes 150 milionů lidí.

Postupně pak přibývaly další spoje a dnes už si cestování v zemi vycházejícího slunce dovede bez šinkansenů představit jen málokdo. Unikátní technologie zaujala i okolní země, konkrétně Tchajwan a především Čínu, která se dokonce rozhodla vybudovat nejdelší síť vysokorychlostních železnic na světě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na projížďku šinkansenem série E5 pozval posluchače Odpoledního Radiožurnálu zpravodaj Robert Mikoláš.

„Jedu na obchodní schůzku a co se týče vlaku, je skvělé, že čínské železnice konečně mají i takhle rychlé soupravy. Jen to potvrzuje náš ekonomický rozvoj,“ říká 30letá Cchao Jen mířící z Pekingu do Tchien-ťinu.

Právě tato dvě města spojila před třemi lety vůbec první rychlodráha v ČLR, kde vlaky jezdily 300 a více kilometrovou rychlostí. A nebylo náhodou, že k tomu došlo krátce před zahájením 29. letních olympijských her.

Čínské superexpresy označované zkratkou CRH byly vyvinuty společně s francouzským Alstomem, s německým Siemensem nebo s Japonci, tedy podle šinkanzenu.

Poslední model šinkansenu série E5, nazývaný Hayabusa, tedy sokol stěhovavý, je podle mnoha cestujících vůbec nejkrásnějším ze všech rychlovlaků. Svezl se s ním i Robert Mikoláš, zpravodaj Radiožurnálu. Souprava je podle něj téměř bezhlučná, člověk jen cítí, jak stále více zrychluje. Netrvá dlouho a cestující se doslova vznáší. Na displeji nad dveřmi svítí číslovka 349 ukazující aktuální rychlost.

„Je to úžasné a vzrušující. A neuvěřitelná je ještě jedna věc, zdarma dostanete pitnou vodu, ovšem ne ledajakou, ale z Tibetu. Ta je dvacetinásobně dražší než kterou běžně koupíte v obchodě,“ neskrývá nadšení mladý vysokoškolák z Pekingu.

Nejen rychlost, ale i nadstandardní servis je samozřejmostí. A užívat si ho Číňané mohou už na deseti tisících kilometrech. Tak je totiž v současnosti dlouhá síť vysokorychlostních železnic v ČLR.

Posledním přírůstkem do této rodiny je trať z Pekingu do Šanghaje, kde cestujícím slouží i vůbec nejrychlejší vlak naší planety, Maglev využívající magnetické levitace a řítící se rychlostí až 431 kilometrů v hodině.

První rychlovlak vyjel na trať mezi Pekingem a Šanghají | Foto: Reuters

Zajišťuje však jen spojení mezi městem a 30 km vzdáleným letištěm. Plány na další rozšíření totiž vzaly kvůli astronomickým nákladům za své.

Peking se však nevzdává myšlenky na jiný, mnohem náročnější projekt, konkrétně na železniční propojení Číny s Evropou. V tomto případě však jde o hudbu daleké budoucnosti.

Robert Mikoláš, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme