O luxusní vozy Porsche je nebývalý zájem, továrna v Lipsku plánuje rozšíření

Rekordní prodeje, rekordní zisky, další nová pracovní místa - německý automobilový průmysl zažívá zlaté časy. Koncern Volkswagen se chce stát do roku 2018 světovou jedničkou. V té době už bude jeho součástí i firma Porsche. I tento výrobce sportovních a luxusních vozů vykazuje rekordní prodeje a v Lipsku plánuje dokonce další rozšíření továrny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Automobilka Porsche v Lipsku

Automobilka Porsche v Lipsku | Foto: Klára Stejskalová

Siegfried Bülow působí v lipském závodě od samého začátku.

„V roce 2002 jsme to tady začali budovat na zelené louce. A je skutečně skvělé pozorovat nadšení místních pro tento závod. Od začátku zaznamenáváme každoroční růst. Každoročně závod rozšiřujeme. Teď tu vznikne dalších tisíc nových pracovních míst,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportérka Klára Stejskalová navštívila lipský závod firmy Porsche s mikrofonem Českého rozhlasu

V Lipsku se dělá Porsche Cayenne a Panamera. „Loni jsme vyrobili 117 tisíc aut, ale máme potenciál. Představenstvo nám dalo za cíl jich do roku 2018 vyrobit dvě stě tisíc.“ A obchodní ředitel lipského závodu Bülow je přesvědčený, že se to podaří.

Práce na luxusních autech není zdaleka tak robotická jako třeba v provozech Volkswagenu ve Wolfsburgu. Pozoruji dělníka, jak ručně přidělává značku Porsche. V továrně je čisto, že by se dalo jíst z podlahy. Čistotou svítí i červenobílé montérky místních zaměstnanců. Podle Roberta Haufa, který mne závodem provází, tu pracují lidé z Lipska a okolí.

Díky továrně Porsche dnes Lipsko netrápí problémy s vysokou nezaměstnaností jako řadu jiných bývalých východoněmeckých měst. Úspěšně překonali i krizi v roce 2008.

„To jsme museli snížit pracovní dobu o 25%. Máme v kolektivní smlouvě, že pracovní doba může kolísat mezi 60 až 144 hodinami týdně,“ poznamenal Bülow.

Momentálně se ale pásy zastavují jen na krátké přestávky na jídlo. Od ledna se počet směn zvýšil ze dvou na tři. Denně sjede z výrobních pásů 500 limuzín, o padesát víc než loni.

Řez vozem Porsche | Foto: Klára Stejskalová

„S Porsche Cayenne jsme dobyli nové trhy. Když jsem u Porsche začínal, dodávali jsme do 63 zemí, teď do více než stovky. Zájem o drahé sportovní vozy roste především v Asii, Spojených státech, ale i Jižní Americe.“

Nebylo by jednodušší postavit továrnu rovnou v Číně, jako to udělala řada jiných firem? Siegfried Bülow přiznává, že o tom vedení Porsche uvažovalo

„Ten hlavní rozdíl je, že tady v okolí má člověk celé množství možností, máme vysoké školy, řadu vzdělávacích zařízení, instituty, vědecké laboratoře a vše, co potřebujeme. Také celou infrastrukturu, silné strojírenství, kvalifikované pracovníky. V USA například se přestěhovaly továrny do nových oblastí, ale zázemí jim tam schází."

Interní průzkumy podle šéfa výroby Bülowa ukázaly, že zákazníci si jsou ochotni za značku Made in Germany připlatit. Firma jim na oplátku nabízí předání vozu přímo v továrně.“

A čeká je tu ještě speciální bonus. Majitel nového Porsche si může užít první jízdu na testovací trati postavené vedle lipského závodu německým architektem Tilkem. Na vlastní kůži si vyzkoušet, jaké se projíždí nejslavnějšími zatáčkami okruhů F1.

Automobilka Porsche v Lipsku

Milan Kopp, Klára Stejskalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme