Simulátor iPilot naučí pilotovat, odstraní strach z létání či podpoří týmovou práci

Člověk nemusí být pilot, aby mohl řídit dopravní Airbus. Simulátory iPilot se veřejnosti poprvé otevřely před třemi lety v Anglii a ode dneška si mohou zájemci vyzkoušet let v pilotním trenažéru i v Praze. Není to ale nic jednoduchého a katastrofa je "na spadnutí".

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letecký simulátor

Letecký simulátor | Foto: Radim Beznoska

Za reálných zvuků může zájemce proletět turbulencí, udělat otáčku nebo se pomyslně zřítit do moře s letadlem pro 180 cestujících. Dosud se simulátory využívaly jen k výcviku pilotů. Projekt iPilot ale zpřístupní trenažery široké veřejnosti.

Pokud nahlásí počítač v trenažéru kolizi, nekoná se naštěstí žádná katastrofa a nic se neděje. Pokud se pilot zřítí, stačí vzlétnout znovu.

„Scenérie jsou opravdu velice reálné, často je detailně vidět i každý strom. Takže pokud chcete, můžete letět na Nový Zéland, do Japonska nebo třeba do Hong Kongu“, říká ředitel iPilota Wolfram Schleuter a dodává, že je na každém, aby si vybral, kde vzlétne a kde přistane.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportérka Radiožurnálu Marie Sýkorová si vyzkoušela iPilota na vlastní kůži

Ze 24 tisíc letišť, které mají trenažér v databázi, je tedy možné si vybrat libovolné místo pro vzlet i přistání. Reportérka Radiožurnálu Marie Sýkorová si vyzkoušela simulovaný také-off z letiště v Hong Kongu. Vzlet Airbusu se jí podařil až napodruhé.

Po vzletu počítač nabízí na svých obrazovkách úchvatný výhled na hory, zátoku a Hong Kongské mrakodrapy. Koordinace nohou a rukou může zpočátku činit problémy, ale po chvíli se již pilotovi dostává do krve.

Instruktor Zdeněk Anýž popisuje postup, jaký je třeba zvolit při přistávání: „Musíme snížit rychlost a musíme letadlo dostat do takzvané přistávací konfigurace. To znamená: musíme dát klapky přistávací a pochopitelně v té konečné fázi pár mil před letištěm dáváme i podvozek.“

„Přistáli jsme v Innsbrucku, letadlo jsme nerozbili a pasažéři si mohou jít v klidu zalyžovat,“ uzavírá experiment Marie Sýkorové instruktor Anýž.

I když celá simulace může působit jako zábava, nejedná se podle Wolframa Schleutera o videohru, neboť podobné simulátory využívají nejen piloti aerolinek.

„Kromě toho mohou simulátor vyzkoušet i lidé, kteří mají strach z létání, detailně jim vysvětlíme, co se děje v letadle, co jsou ty divné zvuky, co dělat v případě turbulencí a tak dále. Takže v situacích, když má někdo strach a hrozí panika. Ale zveme sem také firmy a učíme manažery, jak zvládat stres a posilovat kolektiv ve firmě,“ uzavírá Wolfram Schleuter.

Marína Dvořáková, Marie Sýkorová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme