Stavebníci Trojského mostu vztyčili střední oblouk. Říkají mu stěrač

Pražské čtvrti Holešovice a Troju spojí už brzy nový most. Staví se od roku 2010 a jeho konstrukce upoutá na první pohled. Nad hladinou Vltavy se klene mohutný oblouk, pod kterým bude zavěšena vozovka. A jednu jeho část stavebníci pracovně pojmenovali stěrač.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Trojský most

Trojský most | Foto: Anna Königsmarková

Most je výjimečný také tím, že nosný oblouk je extrémně nízký a tíhu mostu unese díky dvěma stům závěsů, které vytvoří jakousi síť. Stavbaři momentálně dokončují základní ocelovou klenbu.

Manipulace s více než 700 tun těžkými konstrukcemi byla a je náročná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stavbu Trojského mostu sledoval reportér Jan Herget

„V prostoru za mostem jsme z menších dílů skládali větší části, které vidíte mezi svary. Naváželi jsme je střední části mostu v prostoru tramvajové trati do mostu. A celé tyto bílé části jsme zdvihali nahoru,“ popsal práce specialista na stavby mostů Tomáš Wangler.

Ramena mohutného oblouku byla při manipulaci uchycena v jednom místě, jakoby v kloubu:

„A kolem tohoto bodu se otáčely dílce nahoru. Skutečně termín stěrač se vžil. Doufáme, že šel pouze jednou nahoru, že nepůjde zase dolů.“

Na podpěrných věžích jsou cítit vibrace

Tři mohutné díly oblouku podpírá několik montážních věží a spolu s dalšími pracovníky vystoupal reportér na jednu z nich.

„Dvacet metrů nad mostovkou, tj. nějakých třicet nad řekou,“ upřesnil výšku Tomáš Wangler.

Stavaři začali tento týden zvedat jeden z ocelových oblouků nového Trojského mostu | Foto: Anna Königsmarková

Nahoře je hydraulické zařízení, které zvedalo prostřední 700 tun těžký díl oblouku. Na zrychleném videu to vypadá jednoduše, ale ve skutečnosti je to velmi precizní a zdlouhavá práce:

„Duté hydraulické lisy mají krok 15 centimetrů a zhruba v šestiminutovém cyklu jsme schopni provést zdvih lisu. Takže dosahujeme skutečné rychlosti asi metr za hodinu. Reálná rychlost byla 17 metru za dva a půl dne. I s tím jsme spokojeni,“ pochvaloval si Wangler.

Podle stavebníků je práce i v takové výšce bezpečná.

„Tak bezpečné to tady určitě je. Vidíte, že jsme si tady udělali komfortní zábradlí, komfortní podlahy. Když projede mechanizace, tak na věžích to člověk pozná. Pokud projede nějaký větší mechanismus, tak byste cítili i výkyv věže. Člověk, když tu stojí, tak si myslí, že se věž kýve 20 centimetrů, ale ve skutečnosti jsou výchylky věže tak do jednoho centimetru,“ říká jeden z dalších pracovníků Jiří Lukeš.

A dodává, že teď budou na věžích pracovat svářeči:

„Svařování bude trvat zhruba 14 dnů, svařuje se nepřetržitě 24 hodin denně a v jeho průběhu i poznáme, co nám oblouk dělá i geometricky. A mimo jiné to samozřejmě kontrolují i geodeti.“

Most by měl být hotový asi za rok a před koncem roku 2013 by po něm měly projet první tramvaje. Auta pak o rok později.

Milan Kopp, Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme