Řidiči si letos za zimní pneumatiky mírně připlatí. Od prvního listopadu je musí mít při sněhu či námraze

Za zimní pneumatiky si letos řidiči mírně připlatí. Podle největších internetových prodejců, které Český rozhlas oslovil, vzrostla jejich cena zhruba o tři procenta. Platí to jak u prémiových zimních pneumatik, tak u těch nejlevnějších.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pneumatika (ilustrační foto)

Celoroční pneumatiky se vyplatí zejména svátečním řidičům (ilustrační foto) | Zdroj: Pixabay

Cena nejlevnějších pneumatik se pohybuje kolem tisíce korun za jednu, ty nejkvalitnější ale můžou stát i několik tisíc. Třeba e-shopy Pneumatiky.cz nebo Nejlevnějšípneu.cz evidují mezi řidiči zájem hlavně o takzvané ekonomické varianty zimních pneumatik – tedy jakýsi kompromis mezi nižší cenou a kvalitou. Naopak například v síti pneuservisů Bestdrive dominují prodeje dražších prémiových pneumatik.

Podle oslovených prodejců cenu stanovují hlavně výrobci. „Do cenotvorby pneumatik určitě hovoří vývoj cen jednotlivých komodit, které jsou na výrobu pneumatik potřebné,“ popisuje manažer sítě pneuservisů Bestdrive Richard Velísek. Do výsledných částek se tak propíše třeba cena kaučuku nebo chemických komponentů, které výrobci používají. A svou roli hraje taky inflace.

Novinky v povinném ručení: platí až po zaplacení, řidiči v Česku u sebe nemusí mít zelenou kartu

Číst článek

Při výběru zimních pneumatik je samozřejmě důležitý jejich rozměr. Ten najdou řidiči v technickém průkazu auta. Důležité jsou také údaje o tom, jakou maximální rychlostí může řidič na konkrétních pneumatikách jet, tedy takzvaný rychlostní index, který je také v technickém průkazu.

Zimní pneumatiky by si lidé měli vybírat i podle toho, kde s autem nejčastěji jezdí. Pokud bydlí třeba na horách, měli by si koupit pneumatiky s dobrou přilnavostí na sněhu a ledu. Pomoci při výběru můžou i testy pneumatik.

„I v jiných odvětvích platí to, že čím draží, tím kvalitnější výrobek si kupujeme. Kladla bych důraz na to podívat se na výsledky nezávislých testů pneumatik,“ říká koordinátorka Besipu z Libereckého kraje Markéta Novotná.

Ti, kteří jezdí hlavně ve městě, kde tolik sněhu nebývá, budou spíš potřebovat zimní pneumatiky, které rychleji odvádí vodu. Všechny tyto informace jsou uvedeny na štítcích každé pneumatiky. Celoroční pneumatiky se pak vyplatí zejména svátečním řidičům, kteří jezdí převážně po městě.

Uskladnění

Zavedení dodatečných cel na čínské elektromobily má v Bruselu zelenou. Proti návrhu nebylo dost zemí

Číst článek

Pro uskladnění pneumatik je podle Ústředního automotoklubu (ÚAMK) ideální místo tam, kam nesvítí slunce a kde neklesne teplota pod patnáct stupňů, takže třeba sklep nebo garáž. Pokud máte pneumatiky na ráfcích, položte je na sebe.

„Naopak pneumatiky, které nemají disk, budou stát a budeme je pootáčet. To znamená, že jednou za dva měsíce si uděláme tu chvilku a pneumatiku pootočíme, aby se takzvaně nevymáčkla,“ doporučuje dopravní expert ÚAMK Igor Sirota. A v případě, že na pneumatiky nemáte místo, můžete si je nechat uskladnit v autoservisu. Tam za to ale samozřejmě zaplatíte.

Konkrétně v Praze zaplatí řidiči za uskladnění od podzimu do jara za čtyři pneumatiky na osobní auto od šesti set korun až po dva a půl tisíce. V Brně a v menších městech v Česku stojí úschova míň, od osmi set do patnácti set korun. Záleží na rozměru pneumatiky.

Zimní pneumatiky jsou povinné od prvního listopadu do konce března za předpokladu, že je na silnici sníh, námraza nebo náledí. Nebo pokud takové podmínky hlásí předpověď počasí.

Luděk Hubáček, job Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme