Šéf BESIP Tomáš Neřold pro Radiožurnál radí, jak se chovat na silnicích při špatném počasí. „Hlavně pozor na to, že auto zkrátka brzdí déle a měli bychom udržovat bezpečný odstup,“ upozorňuje.
Po střetu se zvěří má řidič postupovat jako při jiné nehodě. Jen v minimech případů není nutné volat policii - když je škoda na autě pod 100 tisíc a je jasné, že není zraněný ani člověk, ani zvíře.
Experti z Centra dopravního výzkumu jezdí už čtrnáct let k dopravním nehodám a sbírají tam data o stáří anebo ojetí pneumatik. Díky tomu si vytvořili obrázek o stavu obutí aut na českých silnicích.
Ministerstvo dopravy chce jít technologiím samořiditelných vozů naproti a plánuje na podzim představit legislativu, která by ulevila řidičům od některých povinností.
Přibylo i zraněných. „U počtu těžce zraněných došlo k nárůstu o 17 na 1751 a u lehce zraněných to číslo dosáhlo 23 936, což je o 1484 osob zraněných více v meziročním srovnání,“ řekl Zlý.
Pokud řidiči budou znát asistenční systémy v autech, bude podle Besipu ještě méně dopravních nehod. I tak podle policie mají pomocné funkce v autě vliv na snížení nehodovosti v Česku.
„Zpomalit, nezávodit s ostatními ani s časem a bezpečný odstup, který řada řidičů podceňuje,“ shrnuje základy nejen prázdninových cest vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
Podle studie porušuje 1270 z více než 1500 poutačů u silnic první třídy v hlavním městě pražské stavební předpisy. Drtivá většina billboardů nemá platné stavební povolení.
V malých autech bývá boční nebo čelní střet nebezpečnější. Riziko, že se při něm žena zraní, je až o 70 procent vyšší než u mužů. Souviset to může s odlišnou stavbou těla.
Plánuje do nich investovat jeden a půl miliardy korun. Zároveň připomíná řidičům, aby se chovali zodpovědně. Všechny nehody na přejezdech totiž letos zavinili právě řidiči a chodci.
Od začátku roku zemřelo 121 řidičů, chodců a cyklistů, meziročně o pět více. Prázdné silnice podle policistů lákají k překračování povolené rychlosti. Častějším spoluviníkem je také alkohol.
V pořadu Pro a proti Českého rozhlasu Plus diskutovali dopravní expert a bývalý šéf BESIP Roman Budský a předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).
Řidiči by při jízdě v noci měli být opatrnější. V noci se loni podle policie stalo přes 26 tisíc nehod, při kterých zemřelo 176 lidí, což je o dvacet více než rok předtím.
Počet obětí na silnicích chce stát i nadále snižovat. Už příští rok by podle národní strategie nemělo na českých silnicích zemřít víc než 333 lidí. Počet, který letos padl už v srpnu.
Podle policejních statistik to vypadá, že Češi jsou jako chodci na silnicích opatrnější než dřív. Za prvních osm měsíců letošního roku jich při nehodách zemřelo 43, nejméně od roku 1964.
Dálniční provoz v Česku omezuje více než 40 uzavírek. V pohotovosti jsou nejen policisté, ale i odtahové služby. Řidiči by si tak měli na cestách dávat obzvlášť pozor.
Zpomalovací retardéry patří podle vedoucího BESIP Tomáše Neřolda mezi nejsnadnější a nejefektivnější řešení. S jejich odstraňováním se ale nesetkal poprvé