Vrácení peněz, voucher i sleva na příští dovolenou. Cestovní kanceláře odškodňují turisty z Rhodosu

Část cestovních kanceláří zatím nevrátila peníze všem klientům, kteří se předčasně vrátili z Rhodosu. Ze zákona na to mají 30 dnů. Pro čtyřčlennou rodinu může jít o výdaj v řádech vyšších desítek tisíc korun. Jako u jedné z Prahy, která se z Rhodosu vrátila jako jedna z prvních, a která už peníze zpátky na účet dostala.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Evakuovaní turisté čekající na letišti na Rhodosu na odlet

Evakuovaní turisté čekající na letišti na Rhodosu na odlet | Foto: Nicolas Economou | Zdroj: Reuters

„Za hodinu nás evakuovali, poslali nás do města a z něj jsme si museli sehnat odvoz na letiště,“ popisuje Robert svou zhruba tři týdny starou zkušenost s evakuací z Rhodosu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se cestovní kanceláře vypořádávají s odškodným? Poslechněte si audiozáznam.

Jeho partnerce Petře tehdy vadil hlavně pasivní přístup delegátek. „Nejsou na takovou situaci vůbec školené,“ tvrdí.

Nyní už oba sedí doma na zahradě v Praze. Robert mimo jiné říká, že za zájezd se dvěma dětmi zaplatili cestovní kanceláři za týden ve čtyřhvězdičkovém hotelu v blízkosti pláže s velkým bazénem a s all inclusive téměř 90 tisíc. Strávili v něm ale jen pár hodin.

„Čedok se nám asi za tři dny ozval a dal nám nabídku, že nám buďto dá voucher na příští rok s 10 procenty navíc, nebo že nám vrátí částku zpátky,“ následnou reakci společnosti Robert.

Cestovní kanceláře v podobném vzorci vrací peníze za zájezdy, které ovlivnily požáry, i dalším stovkám lidí.

‚Prozákaznické kompenzace‘

Čedok své klienty kontaktuje elektronicky nebo telefonem. „Připravili jsme pro klienty férové a ‚prozákaznické‘ kompenzace. Nyní postupně všechny zákazníky kontaktujeme a řešíme s nimi jednotlivé alternativy,“ vysvětluje mluvčí společnosti Kateřina Pavlíková s tím, že jde zhruba o tři sta lidí, kteří z ostrova přiletěli dřív kvůli tomu, že jejich ubytování bylo v ohněm zasažené oblasti.

Špatná spolupráce na Rhodosu, zatajování informací. Velvyslanec v Řecku kritizuje české cestovní kanceláře

Číst článek

Konkurenční společnost Fischer už ke konci minulého týdne kontaktovala zhruba polovinu ze čtyř set svých klientů s předčasně ukončenou dovolenou na Rhodosu.

„Peníze jim vrátíme buď v hotovosti, nebo na účet – není to formou žádného voucheru. Všem klientům navíc, kteří kvůli evakuaci museli ostrov opustit, nabídneme padesátiprocentní slevu na příští letní dovolenou, kterou si mohou vybrat až do března 2024,“ vysvětluje mluvčí Jan Bezděk.

Další stovky lidí pak cestovní kanceláře kontaktují kvůli už prodaným zájezdům, na které lidi kvůli vyhořelým hotelům nebo zpustošeným plážím nemohli odcestovat.

„Těm, kterým jsme museli pobyt ve vybraných červencových datech nebo termínech na začátku srpna zrušit, jsme nabídli změnu termínu, hotelu či destinace. Mohli si taky vybrat například z poznávacích zájezdů. Variantou bylo u zrušených zájezdů i bezplatné storno,“ doplňuje mluvčí Čedoku Pavlíková.

Právní řešení

Na vyřízení reklamace mají cestovní kanceláře podle produktového speciality Ondřeje Vacka ze zákona 30 dnů. Co ale dělat v případě, že s navrženou kompenzací nesouhlasím?

Přijeďte na náhradní dovolenou zdarma, nabízí řecký premiér turistům, které úřady evakuovaly z Rhodosu

Číst článek

„Je možné využít služeb právních kanceláří nebo například z uzavřeného cestovního pojištění, které velmi často obsahuje právní asistenci. Je možné se obrátit i na Českou obchodní inspekci,“ radí Vacek.

Poslední možností je řešit spor soudní cestou. U něj ale hrozí, že v případě prohry by lidé museli platit náklady s ním spojené z vlastních peněz. I to bylo nakonec rozhodující v případě Roberta a jeho rodiny.

„Čekat na to třeba rok dva při soudních sporech, jasně, člověk by mohl dostat nějaké odškodné, ale stráví čas na soudech, peníze nebude mít, takže pro mě byla ta varianta vrátit sto procent úplně jednoznačná,“ uzavírá Robert.

Nárůst počtu klientů, kteří by si při reklamacích stěžovali na nedodržování zákonem daných pravidel, zatím neevidují Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, Asociace cestovních kanceláří, ani spotřebitelská organizace dTest.

Jan Bílek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme