Moja karta. Turisté na jihu Moravy získají nové výhody, loni jich přijelo skoro 10 milionů
Skoro deset milionů turistů loni zamířilo na jižní Moravu. Vyplývá to z analýzy anonymizovaných dat mobilních operátorů. Zveřejnila je jihomoravská centrála cestovního ruchu. Číslo je výrazně vyšší než údaj, který poskytuje Český statistický úřad. Ten má totiž k dispozici čísla z hotelů nebo penzionů či kempů, tedy počítá ty návštěvníky, kteří na jihu Moravy přenocují.
Oproti tomu data mobilních operátorů odhalí i jiné návštěvníky mimo hromadná ubytovací zařízení. „Mobilní data dokážou zachytit i část poptávky, kterou standardně neznáme. Máme informace o individuálních ubytovacích zařízeních nebo o zařízeních, která mají nekomerční charakter, když někdo přijede za známým či příbuzným,“ vysvětluje autor analýzy Martin Šauer z Katedry regionální ekonomie z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity.
Anonymní údaje od mobilních operátorů pomáhají na jihu Moravy zlepšovat nabídku pro turisty. Jak? O tom si poslechněte v příspěvku Tomáše Kremra
Anebo operátoři zaznamenají i ty lidi, kteří v regionu nespí vůbec a jsou takzvaní výletníci. Těch loni byly asi dvě třetiny, méně turistů v regionu přespává. Tento poměr chce krajská centrála cestovního ruchu změnit. Nabídne kvůli tomu lidem návštěvnickou kartu, jmenovat se bude moravsky Moja karta.
„Každý návštěvník, který bude ubytovaný v partnerském zařízení, tak bude mít zdarma k dispozici turistickou kartu, kterou může používat na domluvených místech. Cílem je motivovat návštěvníka, aby na jižní Moravě strávil víc času a poznal toho ještě více,“ popsala ředitelka centrály Martina Grůzová.
Moja karta umožní třeba levnější vstupy na památky a další výhody. Cílem je přimět turisty se v regionu ubytovat, strávit více dní, utratit víc peněz. Jak to přesně bude fungovat, oznámí centrála před začátkem turistické sezóny.
Odkud lidé přijíždějí?
Z analýzy dat mobilních operátorů taky vyplynulo, že oficiální počty návštěvníků uváděných úřady jsou zhruba čtvrtinové oproti realitě – tedy tomu, co ukazují data operátorů. Z mobilů jde taky vyčíst, odkud lidé přijeli.
Na dálkovou túru se vydává stále víc chodců. Často jsou to ženy samy, říká zakladatel Stezky Českem
Číst článek
„Máme informace o geografickém původu návštěvníků, což ze statistického úřadu nemáme. U těch domácích jsou to kraje, v případě zahraničních jsou to jednotlivé státy. Operátoři taky mají své algoritmy, aby definovali účastníka cestovního ruchu, který vykonává nepravidelné cesty,“ dodává Šauer.
V datech tedy nejsou zahrnutí lidé, kteří do regionu jezdí třeba s týdenní pravidelností. Nejsou to turisté, můžou třeba přijet do města na velký nákup.
Výletníků jezdí na jih Moravy nejvíc z okolních regionů a Slovenska, Rakouska a Polska. Naopak turistů, kteří se v kraji ubytují a nejsou z regionu, jezdí nejvíc ze Středočeského kraje a Prahy nebo Moravskoslezského kraje, nejméně z Karlovarského kraje.
Rakušané se zase ubytovávají méně častěji než Slováci, Poláci a Němci. Návštěvníků z tuzemska je obecně víc než z ciziny – a přibývá postupně třeba Jihokorejců.
Lepší cílení na turisty
Turistické a destinační agentury díky takové podrobnosti dat můžou lépe cílit marketingové kampaně na dané regiony. Vědí, odkud lidé a kam jezdí, kolik dní tam stráví, do jakých oblastí postupně míří.
Na Stezce Českem vznikají nouzové útulny. Lesy ČR jich na trase plánují postavit dvacet
Číst článek
„Když vidíme, že turisté cílí třeba na Pálavu, tak si řekneme, že je chceme vytáhnout ještě na Slovácko, a můžeme na ně cílit tím, co tam nabízí. Že můžou zažívat to stejné, ale můžou bydlet v oblasti, která není tolik přetížená a nabízí další atraktivity, které ještě nepoznali,“ objasňuje Grůzová.
V hlavní sezoně vede mezi turisty Pálava a Lednicko-valtický areál, celoročně je stále oblíbenější samotné Brno, kde tuzemští turisté nejčastěji stráví jednu noc. Nejdelší pobyty českých turistů podle operátorů vykazuje Znojemsko a Podyjí nebo Moravský kras.
Cizinci míří na jednu noc nejčastěji na Pálavu, týden jich pak nejvíc stráví v Moravském krasu.