Givenchy byl bůh elegance. Dnešní móda je o provokaci a extravaganci, soudí odborník

Herečka Audrey Hepburnová na sobě měla model od Givenchyho ve svém nejslavnějším filmu Snídaně u Tiffanyho. Šaty slavného francouzského návrháře Huberta de Givenchyho nosila i Jackie Kennedyová, Julianne Mooreová nebo Madonna.

Video Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Josef Ťapťuch z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze

Josef Ťapťuch z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze | Foto: Jana Přinosilová | Zdroj: Český rozhlas

„Patřil mezi deset nejvýznamnějších tvůrců 20. století. Byl součástí Olympu módní tvorby, což byla zejména v 50. a 60. letech Paříž. Byla to mimořádně důležitá doba pro rozvoj moderního pojetí módy,“ přibližuje odborník na módní tvorbu Josef Ťapťuch z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

„Paříž byla a dodnes je centrem módy, tehdy to ale bylo ještě výraznější. Veškeré trendy a tendence pocházely pouze a výhradně odsud. Milán, New York nebo Londýn ještě zdaleka nebyly na takovém výsluní jako dnes,“ dodává.

Ťapťuch připomíná, že ve francouzské metropoli bylo nejméně 25 módních domů, které zásobovaly takřka celý svět: „Hlavně ve Spojených státech byl obrovský hlad. Tehdy navíc neexistovala modelová konfekce, téměř vše vznikalo šitím na zakázku.“

Slušný a vstřícný Krejčí

„Givenchy byl mimořádný jako osobnost, bylo mu 25 let, když založil svůj podnik. Byl mimořádně nadaný, výborný technik a velký perfekcionista. Později dostal přezdívku Dieu de l'Elégance – Bůh elegance. Navíc byl velmi vstřícný a slušný, přesný opak těch pozdějších nadutých a samolibých návrhářů,“ uvádí.

Se svými klientkami měl velmi přátelské vztahy, ne náhodou si od něj pak odvážely klidně i 150 kusů zakázkově šitých šatů za sezonu. „To bylo velice náročné, na každou ženu se šilo podle originálního střihu. Získal tím obrovský ohlas a jeho módní dům díky tomu zbohatl a dostal se do popředí,“ popisuje.

Prostředí vysoké módy bylo založené na diskrétnosti a intimním vztahu klienta a jeho tvůrce. „Všechno to šlo takovou tichou poštou. Žádný s tehdejších návrhářů se nepovažoval za umělce, byli to především vynikající střihači a krejčí s velkým K,“ uzavírá Ťapťuch.

Jan Bumba, Michael Erhart Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme