Největší nebezpečí Facebooku? Snadno, levně a masivně ovlivňuje myšlení lidí, varuje Hlavenka

Zakladatel sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg bude vypovídat před americkým Kongresem kvůli úniku dat desítek milionů uživatelů sociální sítě. Co to ve skutečnosti znamená? A chová se Facebook jako příslovečný Velký bratr? Podnikatel v oblasti informačních technologií Jiří Hlavenka přinejmenším souhlasí s tím, že Facebook všem přerostl přes hlavu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook. Ilustrační foto.

Facebook. Ilustrační foto. | Zdroj: Pixabay

„Tak trochu jsme si nevšímali, co Facebook dělá, mysleli jsme si, že to je nějaký internetový nástroj, který pomáhá lidem se sbližovat, a v komerční stránce vydělává spoustu peněz na reklamně,“ říká Havlenka s tím, že si nikdo neuvědomil důsledky v sociální a politické oblasti. 

Všichni byli slepí a hluší k tomu, že Facebook lze zneužít právě k ovlivňování veřejného mínění a světonázoru. Stejně tak podle něj nikomu nevadilo, že ovlivňuje naše myšlení ke koupi určitého produktu. 

„Jakmile začal být využívaný k tomu, že posune naše myšlení směrem ke ‚koupi‘ nějaké politické strany, tak nám to vadit začalo,“ dodává Hlavenka. Podle něj je Facebook nástroj, který dělá profilaci, a tento nástroj dá komukoliv dalšímu, kdo si jej koupí. 

„Snaží se lidi s podobnými názory dát na jednu kupu do skupin, takzvaných přátelských kruhů, notují si tam a tím pádem jsou lépe zacílitelní,“ zdůrazňuje IT podnikatel. 

V případě Cambridge Analytika Facebook nástroj vytvořil a dal ho do rukou jiným, a tím je spoluzodpovědný. „Největší nebezpečí je přitom v tom, že ovlivňování lze dělat takto masivně, snadno a levně,“ zdůrazňuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dvacet minut Radiožurnálu s IT podnikatelem Jiřím Hlavenkou

Společnost Cambridge Analytika získala data o více než 80 milionech uživatelů Facebooku a pomocí těchto dat ovlivňovala jejich politické názory v amerických prezidentských volbách.

Stále je ale podle něj možné Facebook napravit, a to například tím, že nebude podporovat vytváření takzvaných názorových bublin, které se stávají obětí například falešných správ. „Začne šířit normální názorové spektrum, aby si lidé uvědomili, že svět je pestřejší,“ uzavírá s tím, že dalším nástrojem by mohla být větší kontrola lidí nad svým soukromím. 

Marie Bastlová, Prokop Havel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme