Mediátor ve vyhrocených situacích. Nemocnice by v budoucnu měly mít povinně ombudsmana

Řešit spory v nemocnicích by do budoucna měli výhradně nemocniční ombudsmani. Prosazuje to ministerstvo zdravotnictví. Podle něj to může ulevit samotným zdravotníkům, ale přínosnější je to i pro pacienty.

Hradec Králové Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nemocniční chodba (ilustrační foto)

Nemocniční chodba (ilustrační foto) | Zdroj: Profimedia

V metodice, kterou zpracovalo ministerstvo zdravotnictví, se upozorňuje, že teď přistupují nemocnice k vyřizování sporů nejednotně. Stížnostmi se tam zabývají různí lidé a ti často ani nekomunikují s pacientem, který si stěžoval. To podle ministerstva nepřispívá k dobrým vztahům mezi pacienty a zdravotníky. V metodice, kterou vydalo v polovině června, proto vyzývá nemocnice, aby post ombudsmana zřídily.

2:22

Pardubická nemocnice v sobotu vypne proud. Pacienti musí počítat s omezeným provozem

Číst článek

Pro konfliktní situace je ombudsman ideálním řešením, vysvětluje Šárka Liolia z Oddělení práv pacientů na ministerstvu zdravotnictví „At už jde o pacienty, kterým ombudsman přinese empatii a pocit, že se s jejich stížností něco děje. A zdravotníkům ulehčují práci, protože oni se tím pádem nemusí soustředit na stížnosti.“

Zatím je zřízení nemocničního ombudsmana závazné pro všechny státem řízené nemocnice. Tam spadají všechny fakultní nemocnice, IKEM, Masarykův onkologický ústav a podobně. Těm to ukládá zmíněná metodika. Pro ostatní nemocnice je dokument doporučující.

Už teď ale mnoho soukromých nemocnic služeb ombudsmana využívá. Například Krajská zdravotní, pod kterou spadá sedm nemocnic v Ústeckém kraji, anebo Nemocnice Rudolfa a Stefanie ve středočeském Benešově. Celkem ombudsman funguje ve 35 nemocnicích, z toho v 10 fakultních.

„Ministerstvo zdravotnictví úzce komunikuje s poskytovateli zdravotních služeb i s asociací ombudsmanů ve zdravotnictví, tak aby pozice ombudsmanů byly naplněny efektivně. Komunikace mezi námi a nemocnicemi vydáním metodiky nekončí,“ dodává Šárka Liola z ministerstva zdravotnictví.

Promítnout změnu chce ministerstvo i do chystané novely zákona o zdravotních službách. Tu teprve ministerstvo chystá a v dohledné době ji předloží vládě. V zákoně by pak mělo být přímo uvedeno, že nemocnice budou muset post ombudsmana zřídit.

Čekání na parkovací dům se prodlužuje. Ústřední vojenská nemocnice se neshodla s firmou Strabag

Číst článek

Ombudsman funguje hlavně jako mediátor ve vyhrocených situacích - mezi pacienty nebo jejich příbuznými a zdravotníky. V některých případech musí spolupracovat i s policií. Na ombudsmana se obrací lidé kvůli stížnostem na lékařskou nebo ošetřovatelskou péči, ale i s provozními záležitostmi.

Důvodných nebo částečně důvodných stížností na lékařskou péči je v souhrnu absolutní minimum. Mezi časté oprávněné stížnosti často spadají provozní věci a komunikace, popisuje nejčastější problémy předseda Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví Petr Ballek.

Na ombudsmana se můžou lidé obracet telefonicky, e-mailem nebo osobně. Kontakt by vždy měli najít na stránkách nemocnice. Tam by měl být i návod, jak v případě že si chce člověk stěžovat, má postupovat, dodává ombudsman benešovské nemocnice Petr Ballek:

„Stížnost musí mít určité zákonné parametry. Je jasně definováno, kdo může a nemůže podat stížnost. Ombudsman nebo někdo jiný, kdo řeší v nemocnici stížnosti, se spojí se stěžovatelem a řekne mu, že se jeho stížností zabývá. A na vyřízení té žádostí je ze zákona třicet dní.

Čeští ombudsmani spolupracují i s kolegy ze zahraničí, například v Belgii funguje institut ombudsmana mnoho let a byl inspirací i pro nemocnice jinde v Evropě.

Kateřina Součková, hof Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme