Vzedmutá část dálnice D5 je po opravě opět průjezdná. Každá spára musí přenést tisíce tun denně

Dálnice D5 nedaleko Blatnice na Plzeňsku, která na konci května na 99. kilometru ve směru na Rozvadov popraskala a vzedmula se, je po opravě opět zprovozněná. Ředitelství silnic a dálnic v neděli v 8.20 uvolnilo opravený úsek. Nový speciální beton, kterým správci dálnic opravili poškozenou část, prošel v sobotu všemi laboratorními testy, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Blatnice (Plzeňsko) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dělníci pracují 5. června 2018 na opravě povrchu dálnice D5 u Blatnice za Plzní.

Dělníci pracují 5. června 2018 na opravě povrchu dálnice D5 u Blatnice za Plzní. | Foto: Miroslav Chaloupka | Zdroj: ČTK

Silničáři nyní ještě vracejí zpět středová svodidla na 95. a na 100. kilometru, tedy v místech, kde byla po dobu oprav doprava svedena do protisměru. Během neděle bude ale vše dokončeno a průjezdné bez omezení.

Mezi Plzní a Rozvadovem popraskala dálnice. V místě je snížená rychlost a tvoří se kolony

Číst článek

D5 popraskala 31. května kvůli přívalovým dešťům a horkům. Vozovku na 98. až 99. kilometru vzedmula na šesti deskách prudká alkalická reakce poté, co se voda při prudkém dešti dostala do spodních konstrukčních vrstev. Událost se obešla bez nehod.

Stavaři vybourali v místě zlomu čtverec 11 krát 11 metrů. Nejdříve vyčistili spodní konstrukční vrstvy a vyztužili zlom betonového podloží. Potom položili ocelové armatury a na ně ve středu nalili speciální beton. Materiál musel 48 hodin zrát, než se podrobil testům tvrdosti.

Při rekonstrukci nyní stavaři využili na betonových deskách kluzné trny. Používají je na celé trase rekonstruované dálnice D1, kde je zatížení nejméně trojnásobné v porovnání s úsekem na D5. Desky mají minimální životnost 30 let. Mohou se pohybovat proti sobě, nikoliv příčně. Už v pondělí vyčistili spodní konstrukční vrstvy a vyztužili zlom betonového podloží.

V popraskaném místě projede v průměru 25 000 až 30 000 vozů za den, z čehož je velký podíl nákladních aut. Každá spára musí přenést tisíce tun denně. Úsek je v provozu bez opravy 21 let.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme