Na zakázce k dálničním známkám měl dodavatel zisk 66 procent, upozorňuje Bláha z HlídačStátu.cz

Zakázka za 400 milionů na elektronické dálniční známky stála funkci ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Premiér Andrej Babiš (ANO) pak chce podat trestní oznámení. Že se zakázkou není něco v pořádku přitom bylo podle zakladatele projektu HlídačStátu.cz Michala Bláhy jasné už na podzim. Tehdy Státní fond dopravní infrastruktury rozhodl, že bude v utajovaném režimu.

Interview Plus Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálniční známky.

Dálniční známky. | Foto: David Taneček | Zdroj: ČTK

„Systém stál na Slovensku přibližně třetinu, v Rakousku je za asi 80 % ceny toho našeho. Pokaždé je ale jinak rozsáhlý,“ upozorňuje Bláha s tím, že tato zakázka vzbuzuje pochybnosti i vzhledem k funkcím, které měla mít.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč stát neumí soutěžit veřejné zakázky? Poslechněte si celý rozhovor

Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček vyzval k uspořádání veřejného hackathonu, ve kterém by programátoři vytvořili e-shop na prodej elektronických dálničních známek úplně zdarma.

Podle Bláhy to není reálné, systém přeci jen musí garantovat funkčnost a dodržovat pravidla kybernetické bezpečnosti, a to stojí peníze. „Je to reakce na přemrštěnou cenu. Chtějí ukázat, že některé jeho části by šly udělat přes víkend a zadarmo,“ vysvětluje.

Státní fond nechal zakázku posoudit znalcem, který dospěl k závěru, že dodavatelův zisk tvoří 66 % ceny.

Kontrola státu

„Tato selhání se opakují stále dokola. Problém je systémový. Stát neumí soutěžit velké zakázky, nemá na to dostatečné know-how. Je závislý na dodavatelích a z toho pak plynou i podobné excesy,“ míní Bláha.

Zákon o zadávání veřejných zakázek z roku 2016 pak logicky považuje za zastaralý. Řada věcí ani nejde dělat digitálně. Úředníci nemají zkušenosti s IT zakázkami, navíc postrádají i dostatečně silné týmy právníků.

Problémem našich veřejných zakázek je i tzv. vendor lock. Jde o závislost na jednom dodavateli v momentě, kdy mu stát ponechá vlastnictví patentů nebo know-how.

Například na Generálním finančním ředitelství existuje jakýsi systém ADIS. Teprve loni stát, po téměř 30 letech, domluvil s firmou IBM, že na něj získá licence plus zdrojové kódy. Stát to ale bude 800 milionů korun, přičemž ředitelství už za něj utratilo desítky miliard.

„Každý z nás rozumí nějakému oboru. Stačí, když máte pár tisíc lidí, kteří stát ve svém oboru kontrolují. Veřejná kontrola a transparentnost je pak základní podmínka boje s korupcí.“

Michal Bláha

„Policie a soudy tady navíc rozhodují velmi formalisticky, podle toho, jestli se podaří prokázat úmysl. Pokud (úředníci) řeknou, že o tom nevěděli, tak k trestnímu stíhání ani nedojde. A velmi často to bývá pravda – spousta lidí nemá dostatečné znalosti. Ani v tom nemusí být zlý záměr nebo úplatek.“ 

Za velký problém považuje příliš komplikovaný legislativní systém: „V legislativě je neuvěřitelný guláš. Když jsem začal externě pracovat pro stát, tak mi jeden dlouholetý úředník řekl, že každý den poruší nějaký zákon nebo předpis,“ dodává Bláha.

Víc si poslechněte v audiozáznamu Interview Plus. Ptal se Jan Bumba.

Jan Bumba, Michael Erhart Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme