Důchodkyně doplácela za internet, který nikdy neměla. Případ šetří ČTÚ
Důchodkyně z jihočeského Tábora musela rok platit za internet, který ale nikdy nepoužívala. Doma nemá počítač a se známými si volá jen přes pevnou linku nebo mobilním telefonem. Přesto seniorka doplácela stovky korun na fakturách za internetové připojení. Případ proto řeší Český telekomunikační úřad (ČTÚ), na který se s podobnými problémy obracejí měsíčně desítky lidí.
„Tady jsem platila 1270, to je velká částka proti předchozím fakturám. Ale to jsem si říkala, že jsem hodně telefonovala. Pak mi přišla tahle faktura na 1229 korun,“ ukazuje paní Pavla Pešičková na faktury, které má poctivě uložené v šanonech.
Starší dáma z jihočeského Tábora bydlí se psem v malém bytě na sídlišti. Se známými si telefonuje přes pevnou linku nebo mobilní telefon. Jenže faktury jí najednou od loňského února do letošního dubna začaly chodit i na internetové připojení. Žádný počítač ale doma nemá.
„Tohle jsou jen platby za internet, ani jsem to vzteky nesčítala,“ říká paní Pešičková. Že by někde uzavírala smlouvu, si přitom vědoma není. Částky za platby se začaly zvyšovat a paní Pešičková si až letos na jaře všimla, že platí více než dříve. Účty proto reklamovala u telefonní společnosti Telefónica.
Jenže ta jí odpověděla, že už dávno uplynula dvouměsíční lhůta, kdy si mohla stěžovat a je to tedy promlčené. Telefónica nechtěla ženě poskytnout ani kopii smlouvy, kde by bylo uvedené, že si objednala internet.
ČTÚ řeší desítky stížností měsíčně
Na Český telekomunikační úřad proto poslala námitku proti reklamaci, kterou vyřizuje Hana Koptová. „Telefónica by měla podat nějaké doklady a vyjádření k tomu, takže čekáme,“ říká Koptová. Případ je ve správním řízení. Podle vyjádření telefonní společnosti došlo k chybě v zadávání zakázky do systému.
„Paní Pešičkovou jsme telefonicky kontaktovali v minulém týdnu a potvrdili jsme, že jí přeplatek vrátíme. Služba připojení k internetu je nyní zrušena v rámci reklamace a má znovu hlasový tarif, který využívala dříve. Paní Pešičkové tak budou vráceny beze zbytku peníze, které zaplatila od loňského února navíc. Za tuto chybu se velmi omlouváme,“ stojí v oficiálním stanovisku.
Podle společnosti se takové chyby stávají jen výjimečně. Český telekomunikační úřad řeší měsíčně desítky podobných stížností na telefonní operátory. Podle předsedy rady úřadu Miroslava Charbuského někdy lidé platí za služby také z nepozornosti, protože si dobře smlouvy nezkontrolovali.
„Jsou případy, kdy třeba operátor z call centra, který přímo uzavírá smlouvu na dálku, některou věc zamlčí. Ale to se dá prokázat,“ dodává Charbuský. Lidé by tak dobře měli zvážit, na jaké nabídky telefonních společností kývnou a jaké smlouvy podepíší.