Ceny v internetových obchodech mění algoritmy. Zboží, které si vyberete, může zdražit, než si zalijete kávu
O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti, dočtete se v páteční Mf Dnes. Počítačové algoritmy, které se učí samy, přeceňují zboží podle chování zákazníků i konkurence. Do extrému toto dovedl americký Amazon.
Jak píše Mf Dnes, může se stát, že opalovací krém nebo boty, které chcete přihodit do košíku, zdraží, než si zalijete kávu.
V Česku je automatizovaná cenotvorba mnohem mírnější než v USA. A to i kvůli legislativě. Na rozdíl od amerických zákonů tady není možné ve stejnou chvíli účtovat zákazníkům jiné ceny, které se liší třeba podle adresy nebo jejich rozdílných preferencí.
Důležité je v efektivním nastavení cen to, jak budou položky v jednom obchodě mezi sebou provázané. Zlevnění jednoho zboží pravděpodobně ublíží jinému zboží. Když například cena u tuňáků ovlivní prodeje i u jiných rybích konzerv. Cena u konkurence tak není nejdůležitější v rozhodování, jak se produkt prodává, upozorňuje deník.