E-šmejdi se dostali na WhatsApp. Přebírají kontrolu nad reálnými účty, blízké pak žádají o peníze
„Máš možnost mi poslat 30 tisíc na účet?“ Podvodníci a e-šmejdi se začali objevovat na komunikační síti WhatsApp. Obvykle se píší z účtu rodinného příslušníka nebo kolegy oběti a vyžadují peníze. „Možná jste už sami dostali zprávu, ve které vás někdo známý žádá o podporu například mladé talentované dívky v anketě s hlavní cenou. Tato zpráva obsahuje ale falešný odkaz,“ upozorňuje Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky.
„Musím hned zaplatit fakturu, potřebuji okamžitý převod na účet. Vrátím to zítra odpoledne,“ stojí v podvodné zprávě, kterou dostala jedna z obětí z profilu blízké osoby. Příklady podvodných konverzací zveřejnila Komerční banka.
Útočníci totiž získávají plnou kontrolu nad reálnými účty. Žádost o peníze nebo falešný odkaz tak může přijít od kohokoliv, s kým máte zahájenou konverzaci na síti WhatsApp.
„Když se podvodníci dostanou ke kontaktům, části vašich známých posílají stejnou žádost o podporu v soutěži, ostatní obdrží žádost o půjčku,“ říká Macháček v tiskové zprávě.
Podvody na internetu jsou čím dál tím nenápadnější, jedním z důvodů je také umělá inteligence.
„Umělá inteligence, přesvědčivé metody podvodníků a hraní na emoce a city klientů, jsou stále rafinovanější,“ vysvětluje Pavel Šašek, manažer karetního servisu a prevence podvodů Komerční banky.
„Jelikož s vámi komunikuje někdo, koho znáte, máte v kontaktech nebo máte i starší otevřenou konverzaci v aplikaci, oběť tak snadno uvěří, že jí například píše kolega, kamarád nebo příbuzný, kteří potřebují okamžitě nějaké peníze,“ dodal.