Státní zástupce předložil v jízdenkové kauze revizní posudek. Obvinění stále čelí i lobbista Ivo Rittig
Státní zástupce Adam Borgula nechal v takzvané jízdenkové kauze pražského dopravního podniku zpracovat nový, revizní znalecký posudek, který předložil odvolacímu soudu. Borgula nesouhlasí s nepravomocným rozsudkem, který i podruhé osvobodil všech 12 obviněných. Jeho odvolání v úterý začal řešit pražský vrchní soud. V kauze čelí obžalobě někdejší šéf dopravního podniku Martin Dvořák nebo lobbista Ivo Rittig.
Státní zástupce trvá na tom, že se pražský dopravní podnik tuneloval. Dvořák podle něj nezákonně obešel výběrové řízení, když v roce 2008 přidělil zakázku na výrobu jízdenek papírně Neograph.
Papírna platila z každé vyrobené jízdenky 17 haléřů karibské společnosti Cokeville Assets - podle verze obžalovaných manažerů šlo o provizi za zprostředkování zakázky u dopravního podniku. Obžaloba tvrdí, že Neograph takto vyplatil nejméně 40 milionů korun a peníze nakonec skončily u společností, jejichž benefičními vlastníky byli Rittig a Dvořák.
Soud znovu osvobodil exředitele Dvořáka i lobbistu Rittiga v jízdenkové kauze dopravního podniku
Číst článek
Borgula v úterý novinářům řekl, že proti osvobozujícímu rozsudku má řadu námitek. „Stěžejní je to, že nalézací soud nehodnotil důkazy ve vzájemném souladu a vzájemnosti, ale spíše izolovaně. Vzal za pravdivé a věrohodné výpovědi obžalovaných, zejména inženýra Martina Dvořáka, inženýra Ivo Štiky a inženýra Jana Janků. Na druhou stranu nevzal za věrohodné svědecké výpovědi pánů Sittů, přestože s nimi dále pracuje,“ uvedl.
Právě zakladatel Neographu Vladimír Sitta starší a jeho stejnojmenný syn na případ upozornili. Sitta senior má v trestním řízení pozici poškozeného a po obžalovaných žádá 200 milionů korun.
Revizní posudek znalecké kanceláře, který Borgula předložil, napadli obhájci. Rittigův advokát Vlastimil Rampula prohlásil, že podle aktuálního znění zákona nemůže revizní posudek zpracovat znalecká kancelář, ale pouze znalecký ústav. Borgula to odmítl. Podle něj se ústav přibírá jen v obtížných případech, které vyžadují zvláštní vědecké zkoumání, a kauza pražského dopravního podniku takovým případem není.
Až 10 let vězení
Dvořákovi a dalším obžalovaným hrozí za zpronevěru až desetileté vězení, Rittigovi a jeho právníkům pak za legalizaci výnosů z trestné činnosti maximálně osm let. Rittig dříve prohlásil, že obžaloba je plná lží a výmyslů a že s pražským dopravním podnikem, natož s jeho tunelováním, neměl nic společného. Dvořák zdůraznil, že nikdy nezasahoval do výběrových řízení.
„Pokud si pamatujete, odvolací soud akorát doporučil v mém případě a v případě kolegy Štiky doplnění dokazování, což se i stalo. Ztratil jsem - a moji kolegové - deset let života úplným nesmyslem,“ řekl v úterý Dvořák zástupcům médií.
K odvolacímu zasedání dorazil vedle něj z obžalovaných pouze někdejší ekonomický ředitel pražského dopravního podniku Štika, advokát Marek Stubley a spolupracující obviněný, účetní Jaroslav Kubiska, který jako jediný přiznává vinu.